Od 13 lipca mieszkańcy mogli wnosić swoje uwagi do planu poszerzenia i wzrostu cen w SPP. Do urzędu trafiło ok. 200 maili z propozycjami. Były też specjalne ankiety o przyszłości SPP. Część pytań była otwarta, co umożliwiało przedstawianie własnych propozycji.
- Otrzymaliśmy ok. 200 wniosków, opinii. Są teraz przedmiotem analiz pracowników WGK i NiOL. Finalnie posłużą do opracowania ostatecznej wersji projektów uchwał dot. systemu parkowania w Szczecinie. Decyzja o tym, kiedy projekty zostaną przekazane do głosowania w radzie miasta zapadnie w czwartek, na najbliższym kolegium prezydenckim. Prawdopodobnie będzie to sesja wrześniowa, ewentualnie październikowa - wyjaśnia Wojciech Jachim ze spółki NIOL, operatora strefy.
Mieszkańcy proponują m.in. objęciem strefą ulic Sambora, Ściegiennego (od al. Boh. Warszawy do ul. Przecznica), Bazarowej, Czesława, czy Odzieżowej. Niektórzy chcą, aby właściciele aut hybrydowych także mieli ulgi za postój w strefie, podobnie jak właściciele aut elektrycznych. Kolejni chcą, aby opłaty w SPP nie były tak drogie jak proponują urzędnicy. Nie wiadomo na razie czy i ile pomysłów mieszkańców zostanie uwzględnionych. Dowiemy się tego w połowie września.
- Raport z konsultacji musimy opublikować w 30 dni od zakończenia konsultacji. Do części pytań i propozycji odniesiemy się w raporcie - mówił podczas konsultacji Paweł Adamczyk, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej szczecińskiego magistratu.
ZOBACZ TEŻ:
Pomysł jest taki
W strefie A pierwsza godzina kosztowałaby 3,60 zł (druga 4,30 zł, trzecia 5,10 zł, i 3,60 zł za każdą kolejną), a w strefie B 2,80 zł za pierwszą godzinę (3,30 zł za drugą, 3,90 zł za trzecią i 2,80 za każda kolejną). Obecnie to 2,80 zł (A) i 1,60 zł (B) za pierwszą godzinę. Inny wariant przewiduje, że droższe opłaty byłby w tzw. strefie śródmiejskiej, ale powstałaby dopiero, po wybudowaniu parkingowców.
Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys. Badania zapełnienia strefy wykonane pod koniec 2018 roku wskazują, że na wielu ulicach SPP i tuż za jej granicami zapełnienie miejsc postojowych w godzinach największej kumulacji przekracza 100 proc. (co wynika z faktu, że kierowcy parkują także w miejscach niedozwolonych). Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9 proc. (w godzinie maksymalnej – 97,1 proc.), a powinno oscylować ok. 70-80 proc.
W celu zwiększenia rotacji pojazdów w centrum i dostosowania SPP do zmieniających się potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców, interesantów - plan przewiduje poszerzenie strefy i zmiany w cenniku opłat. Uwzględniono trzy warianty poszerzenia SPP, które razem obejmują ok. 4900 miejsc postojowych wobec blisko 7 tys. istniejących obecnie.
Autorzy opracowania proponują podniesienie cen jednorazowych, abonamentów, opłaty dodatkowej i opłat zryczałtowanych (za wyjątkiem opłat dla osób niepełnosprawnych i rodziców dzieci uczęszczających do placówek oświatowych). Abonamenty miesięczne mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Projekt zakłada likwidację abonamentów rocznych. Kolejną nowością jest abonament dla każdego na dowolną liczbę dni roboczych w cenie 34,60 zł/dzień dla strefy A i 26,80 dla B.
Przy 17 stacjach SKM planowana jest budowa parkingów P&R na blisko 900 miejsc.
Nowa SPP obowiązywałaby od przyszłego roku, jeśli wcześniej radni ją uchwalą.
SPRAWDŹ:
ZOBACZ TEŻ:
ZOBACZ TAKŻE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?