Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie od 31.03.2021 większa i droższa. Jak miasto tłumaczy zmiany w SPP?

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Andrzej Szkocki / Mat. NiOL w Szczecinie
Od środy 31 marca 2021 r. w Szczecinie zmieniają się granice i cennik Strefy Płatnego Parkowania. Strefa powiększy się o 58 ulic (bądź odcinków ulic). Miasto tłumaczy zmiany koniecznością wymuszenia odpowiedniej rotacji aut oraz zapowiada, że jest to tylko element polityki komunikacyjnej gminy.

Według zapowiedzi miasta, głównym celem zmian jest zwiększenie dostępności miejsc postojowych w Śródmieściu. Strefa powiększy się o 58 ulic (bądź odcinków ulic). Na zachodzie przesunie się do ulicy Bohaterów Warszawy, po wschodniej stronie obejmie al. Wyzwolenia i Malczewskiego. Na południu nową granicą SPP będzie ul. Narutowicza.

- Szczecińska SPP w obecnej postaci nie spełnia swojego podstawowego zadania, czyli nie wymusza rotacji aut na wymaganym poziomie. Liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie przekracza dziś 300 tys. To dwa razy więcej w porównaniu z 2005 rokiem. 88 tys. aut codziennie wjeżdża do Szczecina z zewnątrz. Średnia wolnych miejsc w strefie w godzinach szczytu spadła do krytycznego poziomu 2,9 proc. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy. Prawidłowy poziom wolnych miejsc to 15-30 proc. Zbyt mała rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych. Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy - tłumaczy motywy miasta Paweł Adamczyk, dyrektor Wydziału Gospodarki i Ochrony Środowiska w szczecińskim magistracie.

Adamczyk zaznacza, że przy obserwowanej od lat tendencji zwiększania się liczby aut w mieście, za 2-3 lata na skutek nieprawidłowego parkowania rozjechany byłby każdy trawnik w mieście.

ZOBACZ TEŻ:

- Czy wchodzące w życie podwyżki za parkowanie to nie czysty fiskalizm? - pytają niektórzy kierowcy.

Miasto wyjaśnia, że na sprawę nie można patrzeć jednowymiarowo.

- W tym roku wydamy na funkcjonowanie komunikacji miejskiej 250 mln zł przy szacowanych wpływach na poziomie 70 mln. Obniżki cen za bilety sieciowe pokazują, jak ustawione są nasze priorytety w dziedzinie mobilności - wyjaśnia Adamczyk.

Dodaje też, że miasto prowadzi obecnie inwestycje, m.in. przebudowę torowisk czy budowę nowego torowiska na osiedlu Zawadzkiego, a w środę ogłoszony zostanie przetarg na modernizację roweru miejskiego. Te realizacje mają zwiększyć ofertę transportową mieszkańców, alternatywną do komunikacji indywidualnej.

- W tym roku zakończy się budowa węzłów przesiadkowych Granitowa, Szafera, Głębokie i Łękno. Powstaje (z dużymi problemami - przyp. red.) Szczecińska Kolej Metropolitalna. 1 kwietnia ruszą linie autobusowe nr 90 i 95, która będą obsługiwać ścisłe centrum. Latem planowana jest inauguracja roweru miejskiego IV generacji - informuje Wojciech Jachim, rzecznik NiOL.

CZYTAJ WIĘCEJ:

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto