Trwają konsultacje społeczne dotyczące zmian w strefie, które miesiąc temu zaproponowali miejscy urzędnicy. Każdy mieszkaniec Szczecina może zgłosić swoje uwagi i propozycje.
Nie ma pewności, że zostaną uwzględnione, ale spróbować warto. Uwagi można zgłaszać w serwisie konsultuj.szczecin.pl. Papierowy formularz jest też dostępny w urzędzie miasta.
Strefa w obecnym kształcie działa od ośmiu lat. Od tego czasu liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła o ponad 60 tysięcy z 238 tys. do ponad 300 tys.
Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9 proc. (w godzinie maksymalnej – 97,1 proc.). Według ekspertów od stref powinno oscylować ok. 70-80 proc.
ZOBACZ TEŻ:
Pomysł przewiduje poszerzenie strefy i zmiany w cenniku opłat
Uwzględniono trzy warianty poszerzenia SPP, które razem obejmują ok. 4 900 miejsc postojowych wobec blisko 7 tys. istniejących obecnie.
Autorzy opracowania proponują:
- podniesienie cen jednorazowych,
- abonamentów,
- opłaty dodatkowej
- i opłat zryczałtowanych (za wyjątkiem opłat dla osób niepełnosprawnych i rodziców dzieci uczęszczających do placówek oświatowych).
Abonamenty miesięczne mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Mają zniknąć abonamenty roczne.
Jest też propozycja abonamentu dla każdego na dowolną liczbę dni roboczych.
Podział na strefę A i B nadal by pozostał. Zmieniłyby się ceny.
- W strefie A pierwsza godzina kosztowałaby 3,60 zł (druga 4,30 zł, trzecia 5,10 zł, i 3,60 zł za każdą kolejną),
- a w strefie B 2,80 zł za pierwszą godzinę (3,30 zł za drugą, 3,90 zł za trzecią i 2,80 za każda kolejną).
Obecnie to 2,80 zł (A) i 1,60 zł (B) za pierwszą godzinę. Minimalna opłata za postój wyniosłaby 0,50 zł.
Inny wariant przewiduje, że droższe opłaty byłby w tzw. strefie śródmiejskiej, ale powstałaby dopiero, po wybudowaniu parkingowców.
Ceny w innych miastach:
- W Poznaniu pierwsza godzina w strefie kosztuje 3,50 zł,
- w Gdańsku 3,30 zł,
- w Łodzi w strefie A 3zł i 2,50 zł (B).
ZOBACZ TEŻ:
W planach budowa parkingów Park&Ride
Przy 17 stacjach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej planowana jest budowa parkingów Park&Ride na blisko 900 miejsc. Autorzy koncepcji proponują też płatne parkingi niestrzeżone przy ulicach Szymanowskiego i Ogińskiego, pod Trasą Zamkową i ul. Czarneckiego (w sumie ok. 340 miejsc).
Pomysły miejskich urzędników skrytykowały już niektóre partie.
- Czekają nas bardzo niedobre zmiany, które dotkną nas wszystkich. Proponowane przez miasto podwyżki mają zostać przekazane na budowę parkingowców i miejsc postojowych. To i bez tego miało się wydarzyć, a prezydent dorabiając do podwyżek ideologię próbuje zrobić dobrą minę do złej gry - podkreśla radny Marcin Pawlicki z PiS.
Według PiS w pierwszej kolejności powinny zostać wybudowane parkingowce i nowe miejsca postojowe, a dopiero później powinna rozpocząć się dyskusja o ewentualnych podwyżkach i rozszerzeniu samej SPP.
Podobnie uważa Konfederacja. Proponuje przywrócenie parkingu na placu Orła Białego, montaż liczników wolnych miejsc, rotacyjną strefę pod urzędami, więcej parkingowców i parkingów, opłaty za parkowanie w wysokości sieciówki autobusowej.
Ostateczną decyzję podejmą radni Szczecina. Po wakacjach mają otrzymać projekt uchwały, która ma uwzględniać przynajmniej cześć propozycji mieszkańców. Nowa strefa miałaby obowiązywać na początku 2020r.
SPRAWDŹ:
ZOBACZ TEŻ:
ZOBACZ TAKŻE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?