Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stocznia Szczecińska zrealizuje unikalny projekt [WIDEO, ZDJĘCIA]

Marek Rudnicki
Stocznia Szczecińska oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę dotyczącą budowy projektu prototypu semi-autonomicznego statku towarowego.

Zakupem tej jednostki, jak i całej ich serii, zainteresowany jest już armator zachodni.

Stocznia Szczecińska jako pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych w Europie zrealizuje unikalny projekt "Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej".

Partnerami projektu, który zostanie zrealizowany w latach 2019 - 2020 będą spółka JPP Marine oraz Nelton. Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu trafił do Narodowego Centrum Badan i Rozwoju. Otrzymał najwyższą kwotą dofinansowania w całym konkursie, na który wpłynęły 62 wnioski. Budżet projektu wynosi 58,7 mln zł.

SAC, czyli Semi - Autonomous Coaster, to pierwszy tak kompleksowy projekt polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności.

W 1851 roku przy dzisiejszej ul. Ludowej założono warsztat o stocznię Vulcan (Vulcan-Werft), według projektu hamburskich inżynierów D. Brocka i D. Früchtenichta. 

W 1852 roku wyprodukowano pierwszy statek- pasażerski bocznokołowiec "Die Dievenow", o wyporności 104 ton i prędkości 9 węzłów, dla szczecińskiego armatora Brauenlicha. 

Zobacz też: Top10. Tak wyglądały szczecińskie pomniki. Cofnijmy się w czasie, żeby zobaczyć jakie monumenty można było spotkać w starym Szczecinie

TOP10. Ciekawa historia Stoczni w Szczecinie [ZDJĘCIA]

- Efektem będzie prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, który umożliwi przetestowanie wybranych wysoce innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich - mówi Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni Szczecińskiej.

Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów.

Inwestycja za milion w Stoczni Szczecińskiej [ZDJĘCIA]

Dodatkowym efektem projektu będzie innowacyjny kadłub coastera zapewniający ponadstandardową oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności statku.

Docelowo statki autonomiczne mają być pozbawione załogi. Zapowiadają ich budowę również firmy norweskie, które prowadzą już wstępne prace przy statkach autonomicznych. Przykładem Samskip, globalna firma logistyczna z główną siedzibą w Rotterdamie (posiada biuro w Gdańsku), która na początku stycznia ujawniła, że bierze udział w opracowaniu i wprowadzeniu do eksploatacji semi-autonomicznych statków z napędem wodorowym.

Prawdopodobnie (według Portalu Morskiego.pl) będą to "małe jednostki żeglugi bliskiego zasięgu o ładowności około 240 TEU, długości ok. 90 do 100 m i nośności szacowanej na 3500 do 4500 t". Budowę zapowiedziała też firma norweska Yara.

58,7 milionów złotych. To budżet projektu budowy statku semi-autonomicznego w Stoczni Szczecińskiej.

ZOBACZ TAKŻE:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto