Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stare szczecińskie tramwaje na sprzedaż. Czy ich nowy właściciel mógłby jeździć po mieście?

Redakcja MM
Redakcja MM
Wagon o numerze bocznym 744
Wagon o numerze bocznym 744 Archiwum
Wszystkie używane wagony zostały sprzedane na aukcji zorganizowanej przez "Tramwaje Szczecińskie".

Spółka sprzedała 14 wagonów tramwajowych typu 105N. W aukcji mógł wystartować każdy - nie tylko firma, ale również osoba prywatna. "Stopiątki" są sukcesywnie wycofywane z tras i zastępowane przez berlińskie tatry. Cena wywoławcza każdego pojazdu to 18 300 zł.

- Było dwóch chętnych, ale jeden wycofał się - mówi Zbigniew Dąbrowski, zastępca dyrektora spółki ds. technicznych spółki TS. - Wagony sprzedaliśmy po cenie wywoławczej.

Wagony w piątek na lawetach odjechały do nowego właściciela. Mogą być złomowane. Ale to przecież nie koniec możliwości.

- Można na przykład wykorzystać wagon na kafejkę - mówi Krystyna Gawrońska, zastępca dyrektora do spraw inwestycji spółki TS.

Jest jeszcze jedna możliwość, bo wagony są sprawne technicznie i mogłyby wyjechać na tory.

- Ale, gdyby nabywca chciał wyjechać tramwajem, musiałby posiadać uprawnienia motorniczego - mówi Zbigniew Dąbrowski. - Musiałby też ubiegać się o zgodę na korzystanie z infrastruktury. Tory dzierżawimy od miasta. Poza tym, należałoby brać pod uwagę nasz rozkład jazdy, a w niektórych przypadkach tramwaje kursują co dwie - trzy minuty. Ciężko byłoby komuś wcisnąć się w siatkę.

Nie po raz pierwszy spółka szuka chętnych na stary tabor. W lutym 2011 roku siedem wagonów typu 105N także miało być sprzedane w przetargu. Ceny wywoławcze wynosiły od 9 500 złotych do 12 000 złotych. Mimo dwukrotnego ogłoszenia przetargu, nikt się nie zgłosił. Wagony trafiły na złom, a jeden przekazano do Muzeum Techniki i Komunikacji.

Tramwaje Konstal 105N były wytwarzane w latach 1973-1979 przez zakłady Konstal w Chorzowie. Wagony w momencie powstania były konstrukcją nowoczesną, wyróżniającą się zarówno budową (kanciaste pudło) jak i znacznie lepszymi parametrami eksploatacyjnymi niż inne polskie wagony eksploatowane w tamtych latach. Obecnie większość z nich została skasowana albo przebudowana na wagony 105Na/805Na. (jasz)


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto