Rozwój technologii związanej z samochodami elektrycznymi to prawdziwa rewolucja. Do niedawna wydawało się to niemożliwe, jednak dziś coraz więcej tego typu pojazdów wyjeżdża na ulice. Coraz bardziej wydajne, komfortowe i funkcjonalne umożliwiają szybkie, wygodne i ciche przemieszczanie się nie emitując przy tym substancji zanieczyszczających środowisko naturalne.
W związku z dynamicznym rozwojem samochodów elektrycznych powoli zmienia się również podejście do „tankowania” tego typu pojazdów, a stacje do ładowania stają się coraz bardziej powszechne. Ich wielkim atutem jest uniwersalność, bezpieczeństwo oraz możliwość zamontowania w niemal dowolnym miejscu. Oznacza to, że stacja ładowania samochodów elektrycznych może pojawić się także przy siedzibie firmy, na osiedlu, a nawet przy domu jednorodzinnym.
- W imieniu mieszkańców gminy wnoszę o rozważenie budowy ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W naszej gminie zaczynają pojawiać się pojazdy elektryczne, których właściciele oczekiwaliby wybudowania takiej stacji. Mając na uwadze ochronę powietrza w całej Polsce proszę o rozważenie możliwości wybudowania takiej stacji na naszym terenie. W pobliskim Nowym Tomyślu jest takich punktów co najmniej pięć - apelowała wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej w Wolsztynie, Agnieszka Czajka.
Póki co gmina Wolsztyn takich zamiarów jednak nie ma. Plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania wzdłuż dróg krajowych zostanie opracowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
- Ponadto ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych mogą funkcjonować na zasadach komercyjnych i przy zapewnieniu przez operatora o prowadzeniu działalności przez co najmniej jednego dostawcę usługi ładowania. Obecnie drogi będące w zarządzaniu gminy są użytkowane przez ograniczoną ilość pojazdów o napędzie elektrycznym i w myśl ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, budowa ogólnodostępnej stacji ładowania jest w naszej ocenie zbyt kapitałochłonna - skomentował burmistrz Wojciech Lis.
Warto zaznaczyć, iż samych rodzajów stacji do ładowania samochodów jest też kilka rodzajów. Wśród nich wyróżniamy: stacje wolnego ładowania o prądzie o mocy mniejszej niż 11 kW, stacje średnio szybkiego ładowania o prądzie o mocy z przedziału 11-22 kW, stacje szybkiego ładowania o prądzie, którego moc przekracza 50 kW. W niedalekiej przyszłości na rynku powinny się pojawić również ultraszybkie stacje ładowania, których moc będzie oscylować na poziomie pomiędzy 100-300 kW.
Rodzaj stacji powinien zależeć od jej umiejscowienia. Szybkie i ultraszybkie przeznaczone są do lokowania przy autostradach, drogach ekspresowych i miejscach obsługi podróżnych. Umożliwiają one uzupełnienie baterii w niezbyt długim czasie (ok. 30-45 min), zwiększając tym samym zasięg pojazdu o kilkaset kilometrów. Wolna lub średnio szybka stacja ładowania pojazdów elektrycznych to zaś rozwiązanie przeznaczone przede wszystkim do miast.
Tego typu stacje powinny być umieszczane w miejscach publicznych oraz na terenach prywatnych takich jak osiedla mieszkaniowe lub zakłady pracy. W ich przypadku do pełnego naładowania baterii konieczny jest bowiem dłuższy postój.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?