Władze Szczecina będą respektować decyzję NSA dotyczącą tysiąca płatnych miejsc parkingowych, w których nie można karać kierowców.
Kierowcy, którzy stawiają auta w strefie płatnego parkowania, ale na miejscach niewyznaczonych do postoju, nie mogą być karani za brak biletu postojowego. W Szczecinie od lat wystawiono opłaty karne za takie parkowanie (50 zł). A takich miejsc w mieście jest około tysiąca.
Decyzja NSA ma charakter abstrakcyjny, to znaczy nie odnosi się do konkretnej sprawy, ale powinna być respektowana przez wszystkie gminy. Tak ma być też w Szczecinie.
- Sąd uznał, że gmina ma prawo do poboru opłat za postój w strefie w miejscach wyznaczonych, a nie w całej strefie - mówi Wojciech Jachim ze spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która zarządza szczecińską strefą.
Według sądu, opłaty można pobierać tylko tam, gdzie strefa oznaczona jest dwoma znakami pionowymi: strefa płatnego parkowania (D-44) oraz miejsca wyznaczone do parkowania (D-18).
Ale w Szczecinie jest około tysiąca miejsc w strefie, gdzie nie ma znaku D-18 lub znajduje się w pewnej odległości od znaku informującego o początku strefy. To często tzw. dzikie miejsca w pobliżu przejść dla pieszych, skrzyżowań, czy martwe pola. Od teraz kierowy za postój w takich miejscach mogą być karani przez policję lub straż miejską za wykroczenie drogowe, ale już nie przez inspektorów SPP.
- Miejsc nie wyznaczonych znakami D-18 jest około tysiąca. Nie ma jeszcze decyzji, co dalej z tymi miejscami. Przypuszczam, że część zostanie oznaczona znakami D-18, a część osłupkowana - dodaje Wojciech Jachim.
Linie poziome powinny być, ale nie zawsze
NSA zajął się też sprawą oznakowanie poziomego, czyli białymi liniami wyznaczającymi konkretne miejsca w strefie. Do tej pory orzecznictwo sądów administracyjnych było rozbieżne. NSA uznał, że oznakowanie poziome jest potrzebne, ale nie decyduje o tym, czy można pobierać opłaty.
- O tym, czy miejsce jest wyznaczone, decydują znaki pionowe. Linie poziome są potrzebne i wskazane, ale tytuł do poboru opłaty dają znaki pionowe - dodaje Wojciech Jachim.
W Szczecinie SPP to 7290 miejsc, z czego 3054 są oznakowane znakami pionowymi i poziomymi, a 2902 pionowymi. W 1014 miejscach postój odbywa się na dziko, ale po wyroku NSA inspektorzy SPP nie mogą tu karać kierowców.
Dziś wrócimy do tematu.
Zobacz także:
Nowoczesna wizja SPP. Powstanie w Szczecinie? [wideo]
Oglądaj nas na Instagramie:
Post udostępniony przez Nasze Miasto Szczecin (@namszczecin)6 Sie, 2017 o 2:48 PDT
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?