Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

SPP w Szczecinie. Czy ominą nas podwyżki? [SONDA]

Mariusz Parkitny
9 złotych za godzinę parkowania i to siedem dni w tygodniu. Taki jest pomysł na nową strefę parkowania. Ale Szczecin podwyżki mogą ominąć. Co o pomyśle sądzą szczecinianie? Spytaliśmy!

W centrum dużych miast godzina płatnego parkowania może kosztować nawet 9 zł. Wszystkie miejsca parkingowe muszą być wymalowane białą farbą. Takie rozwiązania proponuje Ministerstwo Infrastruktury. Projekt zmian trafił do konsultacji społecznych. Mają się zakończyć za miesiąc. Jeśli proponowane przepisy wejdą w życie kierowców czeka rewolucja.

Obecnie maksymalna cena za godzinę parkowania w SPP wynosi 3 zł (w Szczecinie 2,8 zł). I to ma się nie zmienić. Ale projekt zmian w ustawie o drogach wprowadza dodatkową kategorię strefy - strefa płatnego parkowania na obszarze zabudowy śródmiejskiej. Mogą ją tworzyć miasta powyżej 200 tys. mieszkańców. Cena w takiej strefie może wynieść nawet 9 zł za godzinę. Chodzi o to, aby zniechęcić kierowców do parkowania w centrach miast. Władze miast będą miały swobodę w tworzeniu stref.

Projekt zakłada, że płacić za parkowanie będziemy musieli (jeśli radni się na to zdecydują) nawet 7 dni w tygodniu. Teraz płacimy tylko w dni robocze, czyli od poniedziałku do piątku.

Wszędzie linie poziome

W obecnym stanie są wątpliwości, czy oprócz znaków pionowych, każde miejsce musi być wymalowane białą farbą. W Szczecinie na części miejsc nie ma oznakowania poziomego i miasto pobiera opłaty. Wyroki sądów administracyjnych są też rozbieżne. Nowy projekt nie pozostawia złudzeń. Strefa ma być oznaczona znakami pionowymi i poziomymi. Jeśli przepisy wejdą w życie, to oznacza, że wiele miejsc w obecnej strefie należałoby zlikwidować lub wymalować białe pasy tam, gdzie ich nie ma lub są oznaczone inaczej niż białą farbą.

Urzędnicy zadowoleni

Z projektem zapoznali się już miejscy urzędnicy zajmujący się SPP.

- Cieszymy się, że Ministerstwo Rozwoju rozpoczęło prace nad nowelizacją ustawy o drogach publicznych, gdyż jak wielokrotnie wskazywaliśmy, wiele jej obecnych zapisów jest nieprecyzyjnych i rodzi rozbieżne interpretacje. Szczególnie jeśli chodzi o sprawę oznakowania strefy i miejsc postojowych - komentuje Wojciech Jachim ze Spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, zarządcy SPP.

Ale pomysł obowiązkowego wyznaczania poziomych linii uznają za nietrafiony.

- W naszej ocenie propozycja, aby pobór opłat był możliwy tylko z miejsc postojowych oznakowanych liniami poziomymi, nie uwzględnia aktualnych realiów. Np. faktu, że wiele miejsc na podstawie obowiązujących obecnie przepisów zostało wyznaczonych konstrukcyjnie (linie separacyjne są wykonane z kostki innego koloru niż reszta nawierzchni) - tłumaczy Jachim.

Zauważa, że pomysł nie uwzględnia też możliwości poboru opłat z miejsc, w których postój pojazdów jest dozwolony przepisami prawa (prawo o ruchu drogowym), co z kolei prowadziłoby do ograniczenia liczby miejsc postojowych w śródmieściu Szczecina.

- Korzystając z możliwości zaopiniowania tego projektu będziemy proponować, by zarządca dróg mógł pobierać opłaty nie tylko z miejsc wyznaczonych liniami poziomymi, ale z także z miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie i tam, gdzie parkowanie będzie dozwolone na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym - zapowiada.

Nie będzie strefy za 9 zł?

Jachim daje do zrozumienia, że Szczecin nie musi wprowadzać strefy śródmiejskiej, w której godzina postoju może kosztować nawet 9 zł.

- To postulat największych miast: Warszawy, Krakowa. Tam obowiązujące dziś opłaty są w wielu miejscach za niskie, nie wymuszają rotacji aut na miejscach postojowych. W Szczecinie ten problem nie występuje w dużym natężeniu. Nasz taryfikator nie wykorzystuje nawet obecnych stawek do maksimum- dodaje Jachim.

W najbliższych dniach oficjalna odpowiedź wydziału gospodarki komunalnej w Szczecinie trafi do ministerstwa rozwoju.

Czytaj także:

Komentarze internautów

Głupota! Miasto ma przyciągać przyjezdnych a nie odstraszać... Niech miasto zacznie budować wielopoziomowe parkingi miejskie, a nie sprzedawać deweloperom za bezcen grunty.,bo co po mieszkaniach jak będzie brak miejsc postojowych.

W Śródmieściu to będzie rozwiązanie problemu. Mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować, chodniki zablokowane i zdewastowane, rozjeżdżone trawniki. Też chcemy mieszkać jak normalni ludzie. Chcemy ładnego i czystego Śródmieścia.

Szkoda, że tylko zarobki nie idą w górę. Jak ta dalej będzie to abonament na miesiąc będzie wynosił równowartość miesięcznych zarobków, a nie jak teraz 1500 zł za rok.

Wreszcie będzie można spokojnie pojechać do centrum na zakupy i mieć gdzie zaparkować

To i tak mało. Powinno być nie 9, ale 19 zł za godz. Automatyczne holowanie za parkowanie poza miejscami wyznaczonymi oraz zakaz wjazdu wraków sprzed 2000 roku do centrum. Wtedy miałoby to sens

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto