Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ścieżki rowerowe w Szczecinie do likwidacji? Kierowcy zbierają głosy

Marek Jaszczyński
Jeden z obywatelskich projektów zakłada likwidację ułatwień dla cyklistów w Śródmieściu. Szef zespołu wdrażającego budżet obywatelski liczy, że projekt przepadnie w głosowaniu.

Do 21 października głosujemy w tegorocznej edycji Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego. To będzie nie lada problem, gdy głosujący uznają za najbardziej interesujący projekt pod nazwą "Likwidacja ścieżek rowerowych, poprawa organizacji ruchu i bezpieczeństwa na wybranych ulicach Szczecina”.

Dlaczego? W skrócie pomysłodawca chce powrotu do organizacji ruchu sprzed 2014 roku, czyli czasu, gdy na ul. Jagiellońskiej, al. Piastów, al. Piłsudskiego i ul. Rayskiego nie było wyznaczonych pasów dla cyklistów.

Autor pomysłu argumentuje to poprawą przepustowości dla ruchu samochodowego, zwiększeniem liczby miejsc parkingowych (na przykład wprowadzeniem skośnego parkowania na alei Piastów, na odcinku od ul. Krzywoustego do ul. Jagiellońska - w kierunku pl. Szarych Szeregów). I tak proponuje likwidację pasa dla rowerzystów wytyczonego między miejscami parkingowymi a jezdnią. Kolejna spektakularna zmiana to powrót do ruchu dwukierunkowego na ulicy Jagiellońskiej czy likwidacja minironda u zbiegu ulic Mazurska i Rayskiego.

Co ciekawe opisywany projekt nie zyskał pozytywnej opinii urzędnika odpowiedzialnego za organizację ruchu.

- Już na etapie opiniowania projektów do głosowania negatywnie wypowiedziałem się o pomyśle - mówi Marcin Charęza, szef zespołu do spraw organizacji ruchu szczecińskiego magistratu. - Proponowane rozwiązania jak i opisy nie są zgodne z polityką zrównoważonego transportu prowadzoną przez miasto Szczecin.

Wiadomo, że w fazie opiniowania projekt budził wiele kontrowersji, ale zwyciężyła idea SBO, czyli szacunek dla pomysłów zgłaszanych przez mieszkańców. Czyżby projekt został skierowany do głosowania zbyt pochopnie?

- Ciężko mi powiedzieć, czy to nie był błąd z naszej strony. Liczę na to, że mieszkańcy będą rozsądni w głosowaniu. Jeżeli projekt wygra to mam nadzieję, że mamy instrumenty w postaci Rady Miasta, czy prezydenta, żeby nie realizować tego pomysłu - uważa Łukasz Listwoń, przewodniczący zespołu ds. opracowania zasad funkcjonowania i wdrożenia SBO. - Mija się z celem, żeby coś z pieniędzy publicznych robić, a w kolejnym SBO likwidować.

Rowerowa rewolucja

Realizacja projektu, który zajął drugie miejsce w Szczecińskim Budżecie Obywatelskim na 2015 rok idzie opornie.

Do czerwca tego roku nowe pasy rowerowe miały być wyznaczone na ul. Słowackiego, Zaleskiego, Gontyny, Emilii Plater i Sikorskiego. Dwa projekty zostały już zatwierdzone. Na ulicy Sikorskiego trwa wprawadzanie zmian na odcinku od placu Kościuszki do ronda Pileckiego. Drugi zatwierdzony projekt dotyczy ulicy Zaleskiego. W tym przypadku pas dla rowerzystów będzie wyznaczony: od ul. Słowackiego do ul. Moczyńskiego. Wprowadzenie udogodnień dla rowerzystów jest też planowane na ulicach: Krzywoustego, Okulickiego, Witkiewicza, Pułaskiego, Wielkopolskiej, Dworcowej, Nowej, Potulickiej, 3 Maja, Wilcza, Dubois, Niedziałkowskiego. Wprowadzenie udogodnień dla ruchu cyklistów w ciągu ulic Kołłątaja, Mickiewicza oraz Śmiałego związane jest z koniecznością przebudowy układu drogowego.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto