Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Są szanse na Szczecińską Kolej Miejską

Redakcja
Nasz Internauta andyl poruszył temat niszczejącej miejskiej sieci kolejowej. - Dziwi mnie to, że w czasach coraz droższego paliwa nie ma poważnego podejścia do tego tematu – napisał.

Jak się okazało magistrat coraz poważniej zastanawia się nad przywróceniem miejskich połączeń kolejowych.

- Szczecin posiadał nowoczesną kolejkę miejska – pisał na naszej stronie andyl. - Została zbudowana jeszcze przed wojną przez Niemców. Działała nawet przez jakiś czas, w coraz bardziej okrojonej formie, aż do lat 70.Teraz zarastają ja krzaki i chwasty - pisał Andy. - Dziwi mnie to, że w czasach coraz droższego paliwa nie ma poważnego podejścia do tego tematu. Co kilka lat ktoś coś wspomni o SKM i temat znów jest zakopany na kolejne lata.

- Jak można tak marnotrawić już istniejącą infrastrukturę? Jak to się dzieje, że przed wojną zbudowano system komunikacyjny na taką skalę a nam się nie opłaca go uruchomić i z niego korzystać? - pytał.

Magistrat nie mówi "nie"

Przekazaliśmy te pytania urzędnikom. Jak się okazało są plany wykorzystania istniejącej infrastruktury po SKM.

- Prowadzone są badania dotyczące wykorzystania torów kolejowych na potrzeby kolei dwusystemowej - powiedział Sebastian Wypych ze szczecińskiego magistratu. - Co do Polic to jest problem, ponieważ same Police rozbudowują się z dala od torów kolejowych i wokół nie ma zabudowań, co pozwala przypuszczać że nie będzie chętnych do korzystania z kolei. Podobnie jest na północy Szczecina, ponieważ się wyludnia, a usytuowanie przystanków przy ul. Mickiewicza może być niedogodne dla mieszkańców.

Jak dodał, najlepsze do ewentualnego wykorzystania są dworce Niebuszewo i Turzyn.  W dobrej sytuacji jest również Prawobrzeże. Możliwe jest tu skomunikowanie Stargardu, Goleniowa, Gryfina, Kijewa, Bukowego, Słonecznego, Majowego i Podjuch i stworzenie podmiejskiej szybkiej kolei.

Jesienią powinno być gotowe opracowanie, co do możliwości takiego przedsięwzięcia, ponieważ na części terenu nie ma torów i trzeba budować całą infrastrukturę do nowa.

Później trzeba przeprowadzić jeszcze badania zapotrzebowania na taką dodatkową komunikację, ponieważ inwestycja musi być również ekonomicznie uzasadniona.

- Pamiętać jednak należy, że także Szczecin rozbudowuje się z dala od torów, np dzielnice Warszewa, czy Osów - dodaje Wypych.

PKP otwarte na współpracę

PKP Przewozy Regionalne są żywo zainteresowane pomysłem odtworzenia takiej linii.

- W ubiegłym roku była już próba wznowienia linii na trasie Szczecin - Trzebież - powiedział Tadeusz Janowicz zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. - Zdaje się, że władze powiatu polickiego nie były zbyt zainteresowane takim rozwiązaniem. Tłumaczono się wówczas połączeniami autobusowymi. My jednak posiadamy tabor i jesteśmy bardzo otwarci na propozycje. Połączenia mogłyby być traktowane również jako atrakcje turystyczne.

Być może w najbliższych latach uda się zrealizować ten pomysł, a Szczecińską Koleją Miejską będzie można dojechać nie tylko do Trzebieży, ale także do Gryfina, czy Stargardu Szczecińskiego.


Artykuł naszego Internauty:


od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto