Rowerowy rajd przejechał ulicami Szczecina, by promować pomysły spójne trasy rowerowe w Szczecinie ZDJĘCIA

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Udostępnij:
Grupa szczecińskich aktywistów wsiadła dziś na rowery by promować pomysły zgłoszone do budżetu obywatelskiego. Chodzi o spójne trasy rowerowe.

Pewnie z powodu pogody uczestników tzw. masy krytycznej było mniej niż zazwyczaj, ale jak podkreślali ważny jest cel z którym jadą. Wśród uczestników był m.in. Edyta Łongiewska-Wijas, radna Szczecina. Organizatorem przedsięwzięcia byli Rowerowy Szczecin, Szczeciński Klub Rowerowy Gryfus.

- Wzięłam udział w tym wydarzeniu z kilku powodów. Po pierwsze, każdy projekt, który służy rozbudowywaniu sieci ścieżek rowerowych, scalaniu ich, a przede wszystkim – poprawie bezpieczeństwa rowerzystów, będzie przeze mnie wspierany.
Poruszałam się na rowerze po ulicach Berlina, Amsterdamu, Kopenhagi, Wiednia, Oslo i innych europejskich miast. Wszędzie tam czułam się bezpiecznie. W Szczecinie tak nie jest. To jest fundamentalna różnica - opowiada Edyta Łongiewska-Wijas - Po drugie, rower jest dla mnie praktycznym środkiem transportu, obok auta i komunikacji publicznej. Jako jedyna nie miałam dziś sportowego, rowerowego stroju. Ubrana byłam tak, jak na co dzień chodzę do pracy czy na sesję rady miasta. Miałam na sobie elegancką sukienkę i buty oraz płaszcz. Nie jestem weekendową, rekreacyjną rowerzystką, jeżdżącą dla relaksu, sportowo czy krajoznawczo. Roweru używam w ciągu tygodnia, by szybciej poruszać się po mieście. Dziś czułam się bezpiecznie tylko dlatego, że mieliśmy eskortę policji. Byłam w przesympatycznym towarzystwie świetnych ludzi, których serdecznie tą drogą pozdrawiam! Na co dzień jednak jadę z duszą na ramieniu i to musi się w końcu w Szczecinie zmienić. Po trzecie, akcja służyła nagłośnieniu projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego przez Rowerowy Szczecin. Kibicuję im, ale uważam to za niedopuszczalne, że takie inwestycje muszą być w Szczecinie przepychane przez samych mieszkańców. Prezydent Szczecina sam powinien przejąć rowerową inicjatywę, bo służy ona zmniejszaniu ilości aut, poprawie jakości powietrza, nie mówiąc już o naszej kondycji zdrowotnej. Rowery naprawdę mogę zmienić Szczecin, nasze władze nie są jednak w stanie tego zrozumieć.

Rowerzyści ruszyli z Placu Szyrockiego, przez al. Piastów, pl. Szarych Szeregów, al. Wojska Polskiego, ul.Mickiewicza, ul. Janickiego, ul. Zawadzkiego, ul Szafera, ul. Arkońska, kąpielisko “Arkonka” do parkingu przy ul. Miodowej.
W ranach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego zachęcają do oddania głosu na projekty:

1. Spójne trasy rowerowe dla Szczecina. OBOTRYCKA.

Projekt obejmuje budowę drogi dla rowerów w ciągu ul. Obotryckiej po stronie wschodniej, na odcinku od ul. Wilczej do ul. Bogumińskiej, gdzie planowana jest do realizacji infrastruktura rowerowa. Przewidziana jest również budowa chodników. Realizacja zadania pozwoli na bezpieczne skomunikowanie z osiedlami północnymi. W pobliżu trasy znajdują się szkoły, sklepy wielko-powierzchniowe, osiedla mieszkaniowe, ogródki działkowe, czy planowany przystanek SKM.

2 Spójne trasy rowerowe dla Szczecina. PIASTÓW.

Projekt obejmuje budowę drogi dla rowerów w ciągu al. Piastów po stronie wschodniej, na odcinku od ul. Mieszka I do ul. Sowińskiego. Realizacja tego zadania pozwoli na bezpieczne połączenie śródmieścia z osiedlami południowymi.

3 Spójne trasy rowerowe dla Szczecina. GOPLANA - GŁĘBOKIE

Projekt obejmuje budowę drogi pieszo-rowerowej na odcinku od jez. Goplana do pętli Głębokie, w miejscu istniejącej drogi gruntowej, w standardzie, jaki zrealizowany jest wokół jez. Goplana. Realizacja zadania pozwoli na wygodny przejazd rowerami, rolkami, hulajnogami w kierunku pętli Głębokie i skorzystanie z nowo zbudowanych tras.

4 Spójne trasy rowerowe dla Szczecina. PRZYJACIÓŁ ŻOŁNIERZA

Projekt obejmuje budowę drogi dla rowerów w ciągu ul. Przyjaciół Żołnierza po stronie północnej, na odcinku od ul. Obotryckiej do ul. Przyjaciół Ronda, w celu uzupełnienia brakującego odcinka. Fragment tej drogi został zbudowany przy budowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Przyjaciół Ronda, Przyjaciół Żołnierza, jednak do tej pory nie podjęto żadnych działań w celu przedłużenia trasy.

5 Spójne trasy rowerowe dla Szczecina. MICKIEWICZA

Projekt obejmuje wyznaczenie obustronnych pasów ruchu dla rowerów w ciągu ul. Mickiewicza na odcinku od Mostu Akademickiego do ul. Czorsztyńskiej, w celu uzyskania spójnej trasy umożliwiającej bezpieczny dojazd z/ w kierunku Pogodna. Brak alternatywnej drogi dla ruchu rowerowego, powoduje, że jest to w zasadzie jedyna, najszybsza opcja dojazdu do śródmieścia, jednocześnie droga uchodzi za jedną z niebezpieczniejszych dla niechronionych użytkowników. Realizacja zadania pozwoli zmienić ten stan rzeczy.

Radosław Fogiel o komisji śledczej ws. Pegasusa w Sejmie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie