Miasto planuje wyremontować zniszczony węzeł jeszcze w tym roku.
Zakres prac obejmuje wymianę torowiska na odcinku od gmachu poczty głównej, aż do skrzyżowania z ul. Dworcową, nawierzchni jezdni, remont peronów przystankowych.
Zmieni się organizacja ruchu, choć sam układ skrzyżowania będzie podobny. Zaprojektowano też inne, bardziej rewolucyjne zmiany, które ucieszą przede wszystkim mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej.
Zielone pasy dla autobusów
Pojawią się pierwsze w Szczecinie tzw. buspasy. Zlokalizowane będą na torowisku tramwajowym. Ma to usprawnić przesiadki między innymi z linii pośpiesznych na tramwaje i pozwolić autobusom szybciej pokonać skrzyżowanie.
Co ciekawe, w zamyśle projektantów nawierzchnia buspasa ma być wykonana z asfaltu barwionego na kolor zielony. Docelowo taki kolor mają mieć wszystkie pasy dla autobusów w mieście. Jest to rozwiązanie droższe, ale niewątpliwie zwróci uwagę kierowcom, którzy widząc kolor zielony będą od razu wiedzieć, iż ta część drogi nie jest przeznaczona do ruchu samochodowego.
Rozwiązanie jest nowatorskie z dwóch powodów – będzie to pierwszy wprowadzony na stałe buspas w mieście (funkcjonowały one do tej pory jedynie podczas regat The Tall Ship’s Races w 2007 roku na ul. Gdańskiej i mimo aprobaty mieszkańców zostały zlikwidowane), a "zielonego asfaltu" nie zastosowano jeszcze nigdzie w Polsce jako nawierzchni przeznaczonej dla środków komunikacji publicznej. W Warszawie pojawił się jedynie jako nawierzchnia drogi rowerowej.
W ciągu dnia z buspasa będą korzystać linie pośpieszne A, B, C, D, G skręcające z ul. Wyszyńskiego w Niepodległości. W tym celu trzeba było wydłużyć i poszerzyć perony tramwajowe w ul. Wyszyńskiego. W nocy po "zielonym asfalcie" kursować będą linie nocne – również te poruszające się po ul. 3 Maja.
Będą także udogodnienia dla tramwajów
Zyskają również same tramwaje - nie tylko nowe, równe torowisko. Zaprojektowano dla nich nowy, nieistniejący obecnie skręt torowy z ul. Niepodległości w pl. Zwycięstwa, w kierunku ul. Krzywoustego. Daje to dla komunikacji miejskiej zupełnie nowe możliwości.
Będzie można na przykład – co dziś jest niemożliwe - dowozić ludzi tramwajem z Niebuszewa na Cmentarz Centralny na Wszystkich Świętych. Dotychczas pasażerowie jadący z okolic pl. Rodła musieli przesiadać się. Zmiany można wprowadzić również na stałe – uruchamiając np. zupełnie nową linie tramwajową z pl. Rodła na Gumieńce.
Dla kierowców samochodów również przyszykowano kilka zmian
Z pl. Zwycięstwa, w lewo w al. Niepodległości będzie można skręcić aż z dwóch pasów. Tak samo będzie w relacji przeciwnej. Na al. Niepodległości w kierunku al. 3 Maja będzie teraz, aż pięć pasów ruchu dla aut.
Zmiany te związane są z budową Galerii Kaskada i koniecznością zwiększenia przepustowości al. Niepodległości. Niestety na nowe rozwiązania mogą narzekać jedynie rowerzyści. Pięć pasów ruchu, a przy tym brak drogi dla rowerów, a więc konieczność jazdy jezdnią – w Polskich warunkach jest to dla cyklistów samobójstwo.
Miasto kolejny raz zignorowało bezpieczeństwo tych uczestników ruchu, mimo, iż al. Niepodległości jest dostatecznie szeroka by wyznaczyć pasy/ drogi dla rowerów.
Do końca wakacji miasto planuje ogłosić przetarg w formule "zaprojektuj i zbuduj". Na razie gotowy jest tzw. program-funkcjonalno użytkowy wykonany przez konsorcjum firm:
Pracownia Projektowa Maciej Sochanowski
Pracownia Projektowa Maciej Kasprzyk
Agua y Estructuras, S. A. (Ayesa)
Koszt przebudowy skrzyżowania szacowany jest na ok. 15 mln zł.
Dwa dni temu ogłoszono natomiast przetarg na modernizacje ul. Niepodległości, Obrońców Stalingradu i pl. Żołnierza. W ramach tego zadania wyremontowane zostanie między innymi torowisko tramwajowe od ul. Bogurodzicy do Bramy Portowej wraz z peronami przystankowymi.
Jezdnia dla samochodów będzie poszerzona – zadanie to jest zintegrowane z remontem samego skrzyżowania na Bramie Portowej. Rozstrzygnięcie tego przetargu ma nastąpić jeszcze pod koniec lipca.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?