Rewal dokończy rewitalizację zabytkowej kolejki [ZDJĘCIA]
Uroczyste podpisanie aneksu do umowy, z udziałem marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza i wójta Rewala Roberta Skraburskiego, nastąpiło dziś, w poniedziałek, 28 października br.
Rewitalizacja tej jednej największych atrakcji turystycznych Pomorza Zachodniego rozpoczęła się w 2011 roku.
- To projekt kluczowy w zakresie infrastruktury turystycznej realizowany na Pomorzu Zachodnim. Rewitalizacja rewalskiej kolei wąskotorowej to jedna z największych inwestycji jakie mają miejsce w regionie w obecnej perspektywie unijnej. Mam stuprocentową pewność, że przedsięwzięcie będzie zachodniopomorską perłą turystyczną, a swym zasięgiem i oddziaływaniem przekroczy granice gminy i województwa - podkreślał ważność inwestycji marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. To projekt o długiej historii oraz zaskakujących zwrotach akcji, ale projekt, którym śmiało będziemy mogli się chwalić, i który będzie żywą reklamą Pomorza Zachodniego. Jego powodzenie z pewnością będzie sukcesem nas wszystkich - dodał Olgierd Geblewicz.
W ramach podjętych działań zaplanowano następujące prace:
I. Przebudowa budynku dworca, budowli i infrastruktury technicznej wraz z zagospodarowaniem terenu w Niechorzu (poczekalnia, kasa biletowa i punkt informacji turystycznej, pokoje gościnne, kawiarnia i restauracja, perony, zadaszenia peronów wraz z nawierzchniami, posadzkami i oświetleniem terenu, wypożyczalnia rowerów, rowerownia, przebudowa węzła komunikacyjnego, parking, toalety ogólnodostępne).
II. Przebudowa budynku dworca, budowli i infrastruktury technicznej wraz z zagospodarowaniem terenu w Rewalu (Galeria Miniatur Kolei Wąskotorowych, kasa biletowa i punkt informacji turystycznej, poczekalnia, biblioteka i czytelnia, przebudowa ul. Dworcowej, bistro/bar, perony, zadaszenia peronów wraz z nawierzchniami/posadzkami i oświetleniem terenu, parking, toalety ogólnodostępne).
III. Przebudowa budynku dworca, budowli i infrastruktury technicznej wraz z zagospodarowaniem terenu w Pogorzelicy (Skansen – Muzeum Kolei Wąskotorowej, kasa biletowa i punkt informacji turystycznej, przebudowa dojazdu i dojścia do dworca bistro/bar, perony, parking, toalety ogólnodostępne, wypożyczalnia rowerów, rowerownia).
IV. Budowa przystanku kolejki wąskotorowej w Trzęsaczu (kasa biletowa i punkt informacji turystycznej, perony, zadaszenia peronów wraz z nawierzchniami/posadzkami i oświetleniem terenu, wypożyczalnia rowerów, rowerownia, przebudowa dojazdu i dojścia do zabytkowego dworca z centrum Trzęsacza – przebudowa ul. Pałacowej, bistro/bar, parking, toalety ogólnodostępne).
V. Budowa przystanku kolejki waskotorowej w Śliwinie (kasa biletowa i punkt informacji turystycznej, perony, zadaszenia peronów wraz z nawierzchniami/posadzkami i oświetleniem terenu, wypożyczalnia rowerów, rowerownia, bistro/bar, parking, toalety ogólnodostępne.
VI. Budowa przystanku kolejki wąskotorowej w Niechorzu - „Przystanek Latarnia Morska” (kasa biletowa i punkt informacji turystycznej, perony, zadaszenia peronów wraz z nawierzchniami/posadzkami i oświetleniem terenu, wypożyczalnia rowerów, rowerownia, bistro/bar, parking, toalety ogólnodostępne).
VII. Przebudowa i konserwacje linii kolejowej i infrastruktury technicznej - przebudowa i konserwacja linii kolejowej (szyny, zwrotnice, itp.), remont zabytkowego mostu na kanale „Liwka”, remont taboru kolejowego i przystosowanie go do obsługi rowerzystów (wagony z wyodrębnionymi miejscami dla osób przewożących rowery), remont parowozu Px48 oraz Remont 2 lokomotyw serii Lxd2. W ramach projektu planuje się również zakup umundurowania dla obsługi kolejki oraz informatyzacje punktów informacji turystycznej.
- To flagowy projekt w województwie zachodniopomorskim i zdecydowanie największy w historii gminy Rewal. Z wielką dozą optymizmu, a także ułańską fantazją podeszliśmy do jego realizacji. Ilość problemów jakie napotkaliśmy po drodze zmusiła nas do zmian. Projekt dodatkowo jest pod opieką wojewódzkiego konserwatora zabytków. Na szczęście i gmina, i nadmorska kolei wąskotorowa ma wielu przyjaciół, między innymi w Zarządzie Województwa Zachodniopomorskiego oraz w osobie marszałka, dlatego chciałbym serdecznie podziękować za wsparcie i za dobrą wolę. Bez wątpienia będzie to produkt turystyczny regionu - podsumował wójt Rewala Robert Skraburski.
Zakończenie inwestycji przewidziano wprawdzie na wrzesień 2014 roku, ale jak zapowiedział wójt Rewala, kolei, która przeszła już pierwsze testy, powinna ruszyć pełną parą w maju następnego roku.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie blisko 51 milionów złotych, z czego dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 to kwota prawie 15,5 miliona złotych.
Projekt realizowany jest w ramach Osi 5 Turystyka, Kultura i Rewitalizacja,, Działania 5.1 Infrastruktura turystyczna, Poddziałania 5.1.1 Infrastruktura turystyki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?