Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont wiaduktu kolejowego w centrum Szczecina. Jaki jest zakres prac? Zobacz zdjęcia

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Trwają prace na przeprawie w sąsiedztwie stacji Szczecin Główny przy skrzyżowaniu ulic Kolumba, Nowej i Nabrzeża Wieleckiego. Zakończenie prac jest zaplanowane na czwarty kwartał 2021 roku.

To most nad Odrą Zachodnią w Szczecinie, łączący szczeciński dworzec główny z Kępą Parnicką.

To jedna z najbardziej eksploatowanych przepraw przez rzekę w centrum miasta. Od strony estetycznej można mieć wiele zastrzeżeń co do wyglądu przeprawy. Rdza pokrywa metalowe elementy, a i wypadałoby oczyścić elewację mostu. Jak się okazuje prace obejmą nie tylko przeprawę.

Znamy zakres prac.

- Wzmocniona zostanie m.in. konstrukcja wiaduktu. Przygotowywane jest także odnowienie ponad 40-metrowego odcinka muru oporowego przy ulicy Owocowej - mówi Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - W ramach inwestycji zaplanowano przebudowę przęseł i filarów oraz wzmocnienie przyczółków. Zamontowana będzie nowa sieć trakcyjna. Ułożone zostaną nowe tory, wykonana zostanie warstwa zabezpieczająca przed korozją, która dodatkowo poprawi wygląd wiaduktu.

Remont wiaduktu wiąże się także z utrudnieniami w ruchu.

Od 4 do 18 maja będą prowadzone prace modernizacyjne na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Port Centralny. W tym czasie 4 pary pociągów kursujących z i do Świnoujścia będzie jeździć trasą z pominięciem stacji Szczecin Główny, zatrzymując się na stacji Szczecin Dąbie.

To pociągi:

  • IC Chełmoński relacji Świnoujście - Kraków - Świnoujście;
  • TLK Wyczółkowski relacji Świnoujście - Lublin - Świnoujście;
  • IC Mewa relacji Świnoujście - Warszawa Wschodnia - Świnoujście;
  • TLK Uznam relacji Świnoujście - Warszawa Wschodnia - Świnoujście.

W pierwszej połowie maja mogą też wystąpić utrudnienia w ruchu pod wiaduktem.

- PLK są w stałym kontakcie ze spółką Tramwaje Szczecińskie, aby wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu skoordynować z planowaną przebudową torowiska na ulicy Kolumba - zapewnia Bartosz Pietrzykowski.

ZOBACZ TEŻ:

Przypomnijmy, że wiadukt został zbudowany w 1868 roku, w ramach przebudowy dworca szczecińskiego z czołowego na przelotowy. W 1900 r. został wyremontowany na nowoczesny stalowy most obrotowy. W czasie II wojny światowej zniszczony. Odbudowany na początku lat 60. XX wieku.

W ubiegłym roku zakończyły się natomiast prace na konstrukcji wiaduktu przy ulicy Krzysztofa Kolumba.

Obiekt został wzmocniony, co pozwala na jego bezpieczne użytkowanie przez kolejne lata. Zlikwidowano wszystkie pęknięcia, zarysowania i uzupełniono ubytki. Stalowe powierzchnie zostały wyczyszczone przez piaskowanie. Obiekt został zabezpieczony przed korozją oraz pomalowany. Wzmocniono konstrukcję wiaduktu pod torami oraz wykonano jego odwodnienie. Powstały także nowe schody na skarpie.

Prace były prowadzone tak, aby nie ograniczały ruchu kolejowego. Przy okazji odnowiono kilkusetmetrowy odcinek muru oporowego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na remont wiaduktu i muru oporowego przeznaczyły około 4 mln zł ze środków spółki.

CZYTAJ TEŻ:

Dworzec w Dąbiu.

Przebudowa dworca w Dąbiu w Szczecinie. Powstaje projekt, a ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto