Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Reaktywacja stacji kolejowej na linii nr 403. Znamy kolejowe priorytety województwa

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Stacja w Tucznie w czasach świetności. Około 1905 roku
Stacja w Tucznie w czasach świetności. Około 1905 roku Domena publiczna
Co dzieje się z pomysłami zgłoszonymi przez nasz region do Kolei Plus? Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego ogłosi przetarg na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych.

Trzy projekty zgłoszone przez województwo do programu Kolej Plus zakwalifikowane zostały do drugiego, dwunastomiesięcznego etapu. Dopiero po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, co powinno nastąpić w grudniu tego roku.

- Wynikiem oceny będzie ewentualna kwalifikacja projektów do III etapu Programu i ich dalszej realizacji przez PKP PLK S.A - czytamy w odpowiedzi z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - Priorytetem dla Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego jest zwiększenie przepustowości linii 403, czyli budowa stacji w Tucznie.

ZOBACZ TEŻ:

Linia kolejowa nr 403

Łączy posterunek odgałęźny Piła Północ ze stacją Ulikowo. Przystanek kolejowy Tuczno Krajeńskie istnieje od 2012 roku, wcześniej do 2006 roku była tu ładownia dla ruchu towarowego. Od 2000 roku była tu stacja dla ruchu towarowego.

Rządowy program Kolej Plus umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.

- Istotne dla realizacji zgłoszonych projektów będą koszty do poniesienia przez samorządy. Oprócz opracowania wymaganej na obecnym etapie dokumentacji obejmą one zobowiązanie do finansowania minimum 15-proc. kosztów realizacji inwestycji oraz uruchomienia i finansowania przewozów minimum przez 5 lat. W najbliższym czasie, zgodnie z wymogami Programu Kolej Plus Województwo ogłosi postępowanie na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla zgłoszonych projektów - mówią urzędnicy marszałkowscy.

Przypomnijmy, że nasz region zgłosił trzy projekty:

  • poprawę przepustowości linii kolejowej 403 poprzez budowę stacji Tuczno Krajeńskie,
  • modernizację i odbudowę kolejowego korytarza transportowego (Szczecin) Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn, w śladzie linii kolejowych 411, 422 i 410
  • oraz odbudowę i rewitalizację linii kolejowej nr 415 dla przywrócenia połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wielkopolski. Byłby to powrót ruchu pasażerskiego miedzy Szczecinem a Gorzowem po prawie 30 latach.

Szlak kolejowy do Myśliborza został oddany do użytku 15 września 1912 roku. Ruch pasażerski trwał nieprzerwanie do końca lipca 1991 roku, a towarowy do końca kwietnia 1999 r. Do czerwca 2001 wykorzystywany był jedynie odcinek z Gorzowa do Baczyny. Wraz z początkiem 2006 roku linie do Myśliborza w całości skreślono z ewidencji PKP.

ZOBACZ TEŻ:

W 2008 roku firma Berger Bau GmbH, odpowiedzialna za budowę odcinka drogi S3 w rejonie Myśliborza, wyraziła chęć wykorzystywania odcinka Gorzów - Świątki przez okres około 2 lat w celu dowozu kruszywa do fabryki masy bitumicznej, która planowana była właśnie w miejscowości Świątki. Firma zwróciła się do dyrekcji kolei o przywrócenie użytkowania linii; jednocześnie zobowiązała się odbudować nieprzejezdną już wtedy linię kolejową na własny koszt (za kwotę blisko 1,5 mln zł).

W marcu 2009 ukończono prace mające na celu odbudowę linii kolejowej w kierunku Myśliborza. Zakład Linii Kolejowych w Gorzowie Wlkp. oficjalnie poinformował, że od 24 marca 2009 roku wznawia się ruch pociągów na szlaku kolejowym Gorzów - Myślibórz na odcinku do stacji Świątki. Pierwszy pociąg wyruszył z Gorzowa około godziny 13.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto