Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Projektantka wnętrz hoteli w różnych zakątkach świata pochodząca ze Szczecina, zdradza nam branżowe ciekawostki

Agata Maksymiuk
Agata Maksymiuk
Hotelowe lobby bez recepcji, iPhone zamiast klucza czy system, który zadba o dobry sen - to nie futurystyczne wizje projektantów, a rzeczywistość. W czasach, gdy dalekie wyjazdy stają się przywilejem, hotel musi być czymś znacznie więcej niż tylko tymczasowym domem. Na pytanie - jak to zrobić? - odpowiedzi znają tylko prawdziwi reżyserzy przestrzeni, a tak się składa, że niedawno mieliśmy okazję porozmawiać z jedną z nich. Gabriela Rybicka, pochodząca ze Szczecina architektka wnętrz, miała okazję projektować dla niejednego hotelu na świecie.

Podobno "Your Home should tell the story of who you are, and be a collection of what you love" - (Nate Berkus). A kiedy hotel zamienia się w nasz tymczasowy dom, jaką historię powinien opowiadać?

- Mam wrażenie, że storytelling to od jakiegoś czasu jedno z podstawowych narzędzi komunikacji w branży hotelowej. To pewnego rodzaju sztuka świadomego i trwałego budowania relacji z gośćmi. Opowiadanie historii daje ogromne możliwości oddziaływania. Scenarzysta Robert McKee powiedział kiedyś, że opowieści są monetą wymiany w relacjach międzyludzkich. Im więcej tych monet mamy do dyspozycji, tym więcej dobrych relacji zbudujemy. Hotelarstwo bardzo szybko to podchwyciło i prześciga się w pomysłach, jak zatrzymać gościa na dłużej, skłonić go do ponownych odwiedzin, a nawet sprawić, by hotel stał się domem tymczasowym. Ciekawym narzędziem posłużył się Moxy Hotels – amerykańska sieć hotelowa należąca do Marriott International. W 2019 roku w hotelu Chelsea w Nowym Jorku firma postanowiła zadbać o to, aby po całym dniu wrażeń, jakie oferuje to niezwykłe miasto, goście hotelowi w wyjątkowy sposób... wyspali się. Postanowiono wykorzystać technikę ASMR - z angielskiego Autonomous Sensory Meridian Response. Trudno to przetłumaczyć dosłownie, ale chodzi o wyzwolenie poczucia relaksu i przyjemności. Proces ten może służyć jako masaż mentalny, który wywołuje kojące mrowienie mózgu, pomagające Ci się wyspać. Wszystko dzięki wizualnym, dźwiękowym i dotykowym wyzwalaczom. Podążając za tym trendem, wspomniana marka hoteli postanowiła nagrać serię krótkich stymulujących filmików ze znanymi osobami, dając gościom możliwość odtwarzania ich przed snem. „Fall asleep with bedtime stories at Moxy Hotels’’ odbiły się w branży hotelowej szerokim echem i zachęciły inne marki do bardziej kreatywnych pomysłów na przyciągnięcie coraz to większej liczby gości.

Storytelling to jedno, ale jest jeszcze efekt wow. Czy pogląd, mówiący o tym, że hol musi oszałamiać rozwiązaniami, a hotelowy pokój zachwycać funkcjonalnością, jest prawdziwy?

- Coś w tym jest. Uważam, że wnętrza powinny łączyć w sobie wysoki poziom funkcjonalności oraz estetyki. Uzyskanie takiej równowagi nie jest proste, ale nie ma rzeczy niemożliwych, tym bardziej że goście są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb. Na podstawie moich obserwacji i doświadczeń to określenie bardzo często się sprawdza. Pokoje hotelowe są wymagającymi wnętrzami, w których umiejętnie powinno łączyć się estetykę z funkcjonalnością. Nie zapominajmy, że zwykle tych kilka metrów zawiera w sobie specyfikę różnych pomieszczeń domowych. Nie jest to tylko sypialnia, ale również garderoba, pokój spotkań, miejsce pracy, a czasami nawet kuchnia.

Ale pierwsze, co przyszło mi na myśl, kiedy zadałaś mi to pytanie, to powiedzenie „nigdy nie masz kolejnej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia”. Lobby hotelowe jest pierwszym miejscem, z jakim styka się gość po przekroczeniu progu hotelu. Jest to swego rodzaju wizytówka czy swego rodzaju okładka książki, więc jest to jedno z ważniejszych - jeśli nie najważniejsze miejsce w hotelu. Uważam, że to pomieszczenie daje projektantowi największe możliwości projektowe, a inwestor skupia dużą część budżetu właśnie w nim. To przestrzeń, w której skupia się komunikacja wszystkich funkcji obiektu. Wiele biur projektowych daje się oczywiście ponieść fantazji, projektując lobby, ale tylko najlepsze z nich nigdy nie zapominają o złotej zasadzie - form follows function, czyli forma podąża za funkcją. Kiedy to mówię, czuję, że mój ulubiony wykładowca na Akademii Sztuki w Szczecinie uśmiecha się i na pewno wie, że wyniosłam to właśnie z jego wykładów (uśmiech).

Wracając do tematu - bez względu na to, jak imponująco wygląda pomieszczenie, jeśli klient zastanie recepcję niedostosowaną ergonomicznie formą do wypełnienia niezbędnych kwestionariuszy, nie będzie miał gdzie odłożyć torby podróżnej bądź nie czekają na niego żadne miejsca siedzące po całodziennej podróży - to będzie to pierwsza rzecz, od której zacznie pisanie swojej opinii na znanym portalu internetowym.

Wspaniałe i utalentowane kobiety ze Szczecina i regionu od lat przyciągają uwagę innych. I nic dziwnego! Czy znasz je wszystkie? 

Wśród nich są nie tylko modelki, aktorki i piosenkarki, ale też pisarki, szefowe kuchni, projektantki mody czy blogerki. 


Zobacz więcej zdjęć! Przesuń w prawo na ekranie albo kliknij w strzałkę ->

Utalentowane i wspaniałe kobiety ze Szczecina oraz regionu. ...

W takim razie jakie rozwiązania mogą nas oszołomić i zachwycić? Chodzi tu o niepowtarzalność, wygodę, jakość...?

- Przyszłość branży hotelarskiej to zdecydowanie milenialsi - ludzie, którzy podróżują, są wyrafinowani, a także sprytni. Są także impulsywni, korzystają z najnowszych technologii i szukają spersonalizowanych interakcji. To, czego szukają, to przede wszystkim wyjątkowe doświadczenia. Tak więc wszystko w zakresie projektu i koncepcji musi imponować podróżnym. Myślę, że w ciągu najbliższych lat każdy hotel w branży będzie się zastanawiał, jak zaimponować gościom wyjątkowym przeżyciem. I tu ponownie przychodzi mi do głowy storytelling, o którym wspomniałam na początku.

Osobiście bardzo lubię, gdy w hotelu jest na czym zawiesić oko oraz gdy widać, że przestrzeń nie jest dziełem przypadku, tylko całością. Bardzo lubię kontrasty, ciekawe i odważne zestawienia kolorów, wzory czy rozmaite tekstury. O takich wnętrzach zawsze jest najgłośniej, co zarazem oznacza, że spełniają swoją funkcję. Nie wyobrażam sobie, że ktoś mógłby przejść obojętnie obok hotelu One na Brooklynie, klubu Annabel’s w Londynie czy 25hours Hotel gdziekolwiek na świecie. Goście uwielbiają elementy zaskoczenia, niekonwencjonalne połączenia materiałów czy grę światła, która tworzy przyjemną atmosferę. Wnętrza, które posiadają wszystkie wymienione hotele, nigdy nie przestaną nas zaskakiwać.

**Przepych, minimalizm, może indywidualizm? - Który ze stylów jest najbardziej ceniony w projektach hotelowych wnętrz? Czy w ogóle da się wskazać jeden wiodący sty

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto