Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Program Kolej Plus. Niepowodzenie pomysłów zgłoszonych przez nasze województwo

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Urząd Marszałkowski przyznaje, że z trzech projektów zgłoszonych przez województwo zachodniopomorskie do Programu Kolej Plus największe szanse na realizację w najbliższym czasie ma tylko jeden. Powód? Brak pieniędzy.

Szansę ma projekt „Poprawa przepustowości linii kolejowej nr 403 poprzez budowę stacji Tuczno Krajeńskie”.

- Przewidujemy ogłoszenie postępowania dla wyłonienia wykonawcy wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla projektu punktowego, który obejmie budowę (a w zasadzie odbudowę) mijanki w Tucznie na linii nr 403 Piła – Ulikowo. Jej brak bardzo wydatnie ogranicza przepustowość tej linii kolejowej oraz ogranicza możliwość dostosowania rozkładu jazdy pociągów do potrzeb i oczekiwań mieszkańców. Jeżeli projekt zostanie zakwalifikowany przez PKP PLK S.A. do trzeciego etapu Programu Kolej Plus, rozważymy dofinansowanie realizacji tego zadania - czytamy w odpowiedzi, którą otrzymała nasza redakcja z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Które projekty nie przeszły?

Nasz region zgłosił do Programu Kolej Plus jeszcze dwa projekty: modernizację i odbudowę kolejowego korytarza transportowego (Szczecin) Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn, w śladzie linii kolejowych 411, 422 i 410 oraz odbudowę i rewitalizację linii kolejowej nr 415 dla przywrócenia połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wielkopolski. Wszystko jednak wskazuje, że powrót ruchu pasażerskiego między Szczecinem a Gorzowem po prawie 30 latach nie uda się. Dlaczego?

- Rokowania co do ich realizacji są, niestety, niskie. Przede wszystkim ze względu na ogromne koszty oraz warunki udziału w programie, który zakłada 15-procentowy wkład finansowy samorządów. Dokonana przez PKP PLK SA wstępna wycena wartości projektów zgłoszonych przez Województwo Zachodniopomorskiego opiewa na kwotę ponad 2,5 mld zł. To oznacza, że wkład własny samorządu musiałby wynieść 400 mln zł. I byłaby to - de facto - inwestycja w obce środki trwałe. Zadaniem Samorządu Województwa nie jest finansowanie modernizacji infrastruktury PKP PLK SA, za którą jako - zarządca sieci kolejowej – pobiera opłaty m.in. od przewoźników wykonujących przewozy organizowane przez samorządy - tłumaczą urzędnicy.

ZOBACZ TEŻ:

Program to 6 mln zł, a projekty wynoszą 30 mln zł

UMWZ przypomina, że pierwotne założenia Programu Kolej Plus przewidywały możliwość pokrycia wkładu własnego samorządów ze środków Krajowego Programu Odbudowy, co niestety później nie zostało potwierdzone. - Ten warunek może okazać się kluczową barierą dla realizacji programu - dodają urzędnicy. - Chcielibyśmy również zauważyć, że szacunkowa wartość wszystkich projektów zgłoszonych przez samorządy wynosi ok. 30 mld zł, natomiast całkowity budżet Programu Kolej Plus to ok. 6 mld zł (pokrycie 1/5 wartości zgłoszonych projektów).

Przypomnijmy, że rządowy Program Kolej Plus umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto