Inwestycją zajmą się Polskie Linie Kolejowe i Wody Polskie. Pomysł zakłada wyłączenie z eksploatacji starego mostu i prowadzenie ruchu po nowym, dwutorowym moście.
- Przeprawa, spełniająca obecne wymagania żeglugi, zostanie wybudowana obok dotychczasowej konstrukcji.
- Według kolejarzy pociągi będą przejeżdżały po nowym moście sprawniej. Możliwe będzie kursowanie większej liczby składów.
- Zwiększy się atrakcyjność podróży oraz przewozu towarów na ważnej kolejowej trasie tzw. Nadodrzance, łączącej Szczecin z Wrocławiem.
- Sprawniejsza będzie obsługa pociągów regionalnych i aglomeracyjnych na stacji Szczecin Podjuchy.
– Budowa mostu na Regalicy w Szczecinie to kolejny krok w kierunku nowoczesnej, przyjaznej pasażerom i bezpiecznej infrastruktury kolejowej w województwie zachodniopomorskim. Mam nadzieję, że zachęci to mieszkańców Pomorza Zachodniego do jeszcze częstszego korzystania z usług polskich kolei – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
– To niezwykle istotna inwestycja realizowana przez Wody Polskie i PKP PLK, ponieważ poprawi bezpieczeństwo żeglugi i usprawni akcje lodołamania – dodaje Marek Gróbarczyk sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
– Współpraca PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z Wodami Polskimi przyniesie korzyści dla transportu kolejowego i żeglugi. Zwiększą się możliwości podróży oraz rozwoju kolei jako ekologicznego środka transportu towarów z południa kraju do portów – uważa Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
ZOBACZ TAKŻE:
Inwestycja za 300 mln zł
Współpraca będzie prowadzona w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Wartość prac jest szacowana na 301 mln złotych, a środki pochodzić będą z pożyczki Banku Światowego, instrumentu unijnego CEF Łącząc Europę” oraz budżetu państwa.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako zarządca infrastruktury kolejowej, partycypują w kosztach inwestycji kwotą około 140 mln zł. To środki przeznaczone m.in. na budowę drugiego toru na nowym moście oraz przebudowę stacji Szczecin Podjuchy.
– Podpisanie umowy to ważne wydarzenie dla Wód Polskich, ale i dla wszystkich mieszkańców Szczecina i Pomorza Zachodniego. Inwestycja w dużej mierze przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego naszego regionu. Głównym celem przebudowy mostu nad Regalicą jest zapewnienie większego prześwitu pomiędzy lustrem wody, a mostem. Usprawni to akcję lodołamania oraz przepływ jednostek w Szczecińskim Węźle Wodnym – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
CZYTAJ TAKŻE:
Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym
Zwiększy się ochrona przeciwpowodziowa w Szczecinie, sprawniejsza będzie żegluga i możliwa skuteczniejsza praca lodołamaczy. Prace zapewnią większy prześwit mostu, gdyż jego konstrukcja zostanie wyniesiona na około 6,20 m nad lustro wody. Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.
Inwestycja związana z budową mostu uwzględnia zalecenia konserwatora zabytków.
Z dotychczasowej konstrukcji przeprawy pozostanie część związana z mostem zwodzonym.
POLECAMY RÓWNIEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?