Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po remoncie ulice w centrum Szczecina zmienią się: nowe torowisko, przystanki wiedeńskie

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Tak będzie wyglądał nowy układ drogowy na placu Żołnierza Polskiego
Tak będzie wyglądał nowy układ drogowy na placu Żołnierza Polskiego Tramwaje Szczecińskie
Tramwaje Szczecińskie wybrały wykonawcę na modernizację torowiska w al. Niepodległości i al. Wyzwolenia aż do Dworca Niebuszewo. Zadaniem wykonawcy będzie również przebudowa placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego. Prace zaplanowano na prawie dwa lata.

- Gdyby nie było odwołań od wyników przetargu, a aura okazała się łaskawa, to prace mogłyby ruszyć jeszcze w tym roku - mówi Hanna Pieczyńska z Tramwajów Szczecińskich.

Pracami zajmie się krakowska firma ZUE S.A., która znana jest u nas z innych inwestycji, w tym trwającej właśnie przebudowy węzła „Wyszyńskiego” i zakończonego węzła „Szarych Szeregów”. Firma ZUE S.A. zaoferowała wykonanie prac za 174,42 mln zł.

Co się zmieni?

Pojazdy indywidualne nie będą mogły korzystać z pasów autobusowo – tramwajowych, co umożliwi nadanie priorytetu przejazdu komunikacji miejskiej. Powstaną nowe relacje tramwajowe na placu Rodła: od Placu Grunwaldzkiego w kierunku Placu Żołnierza Polskiego i od ul. Matejki w kierunku Niebuszewa. Na placu Żołnierza Polskiego będą nowe rozjazdy w relacji od Trasy Zamkowej w kierunku Placu Rodła, co w połączeniu tworzy tzw. pętlę uliczną, która w przypadku zdarzeń losowych (np. kolizja na torowisku, awaria tramwaju, autobusu, itp.) umożliwi funkcjonowanie komunikacji bez większych utrudnień.

Natomiast na ulicy Roosevelta zaprojektowano stanowiska odstawcze dla autobusów. Na skrzyżowaniach al. Wyzwolenia – Mazowiecka i Matejki – Mazowiecka – Roosevelta bezkolizyjne - z komunikacją indywidualną - wjazdy dla autobusów na torowiska tramwajowe. Na tych skrzyżowaniach zaprojektowano sygnalizacje świetlne.

CZYTAJ TAKŻE:

Wyniesione przystanki na Niebuszewie

W ciągu ulicy Kołłątaja wyznaczone zostaną dodatkowo pasy rowerowe, torowisko tramwajowe zostanie wydzielone organizacją ruchu i przeznaczone do poruszania się po nim jedynie pojazdom komunikacji miejskiej oraz pojazdom uprzywilejowanym. Obok torowiska wyznaczone zostaną w ramach jezdni pasy rowerowe oraz stanowiska postojowe wzdłuż krawędzi jezdni dla samochodów osobowych. W rejonach skrzyżowań przekrój jezdni zostanie zawężony w celu skrócenia przejść dla pieszych. W rejonach skrzyżowań przekrój jezdni zostanie zawężony w celu skrócenia przejść dla pieszych. Przystanki tramwajowo – autobusowe na ulicy Asnyka wykonane zostaną w formie przystanków wiedeńskich (znanych m.in. z ulicy Arkońskiej, Niemierzyńskiej i Potulickiej) z ruchem rowerowym po wyniesieniach.

Pętla na nowo

W rejonie Dworca Niebuszewo zostanie wprowadzona strefa ruchu uspokojonego. Zmieni się układ funkcjonalny pętli. Wykonane zostaną dwa perony końcowe o długości 65m każdy zlokalizowany równolegle do dworca z przeniesieniem ich na północną stronę zapewniając dojście pasażerom do dworca bez konieczności przekraczania jezdni. Na ulicy Orzeszkowej wykonane zostaną przystanki autobusowe dla linii autobusowych jadących z pętli „Kołłątaja” w kierunku północnym. Na ulicy Asnyka przed skrzyżowaniem z ulicą Orzeszkowej wykonany zostanie dodatkowy peron autobusowy.

W celu poprawy funkcjonowania pętli torowej zaprojektowano dodatkowe „techniczne” połączenie torowe na skrzyżowaniu Boguchwały – Asnyka, umożliwiające objechanie pętli tramwajom. Zagospodarowany zostanie obszar w rejonie nowego wejścia na Dworzec. W ramach inwestycji przebudowane zostaną wszystkie ciągi piesze, miejsca parkingowe. Wykonane zostaną elementy małej architektury, zieleń. Wykonana zostanie nowa sieć trakcyjna, oświetlenie, elementy systemu informacji pasażerskiej, odwodnienie nawierzchni dróg oraz usunięte kolizji z sieciami wodociągowymi, ciepłowniczymi.

Tak będzie wyglądał nowy układ drogowy na placu Żołnierza Polskiego

Po remoncie ulice w centrum Szczecina zmienią się: nowe toro...

Inwestycja w pigułce

Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości - pl. Żołnierza Polskiego - al. Wyzwolenia - pl. Rodła do ronda Giedroycia zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8034 metrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów - tłumaczy Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie.

Zakres robót obejmuje nie tylko wymianę torów, ale również przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo, przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego. Przewidziano także przebudowę chodników oraz zjazdów, budowę pasów rowerowych, przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto