Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy hybrydowy autobus w Szczecinie. Wkrótce kolejne [ZDJĘCIA]

Oskar Masternak
Osiem przegubowców i tyle samo „krótkich” autobusów zostało zakupionych przez miasto. Będą obsługiwać najbardziej uczęszczane linie.

Miasto Szczecin zamówiło osiem autobusów dwunastometrowych oraz osiem przegubowych z napędem hybrydowym. Ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

- Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu z magazynu energii. Ten z kolei jest ładowany z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o pojemności zaledwie 4,5 litra dla krótkich autobusów i 6,7 w przypadku przegubowców - zachwala Adam Milewski, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Solaris.

Naszpikowane elektroniką

W pojazdach są zamontowane silniki z system Stop-and-Go. Oznacza to, że silnik spalinowy wyłącza się całkowicie podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi. Włącza się jedynie w momencie wyczerpania energii elektrycznej w super kondensatorach. Dodatkowo w autobusie wyposażone w kamery, które dzięki połączeniu z siecią internetową mogą przesyłać bezpośrednio obraz do dyspozytorni ruchu.

- Umożliwia to na przykład szybkie reagowanie w sytuacjach kolizyjnych lub w przypadku korków - mówi Adam Milewski.

Dla pasażerów najważniejszym udogodnieniem są wbudowane gniazda USB, dzięki którym w czasie jazdy można doładować telefon lub tablet. Bezpieczeństwo poprawiają również wbudowane sygnalizatory świetlne, które informują pasażerów o zamknięciu lub otwarciu drzwi.

Są też specjalnie wyznaczone miejsca dla wózków inwalidzkich oraz wózków dziecięcych. Jest też specjalnie wyznaczone miejsce dla osób poruszających się z psem przewodnikiem.

- W naszym autobusie pomyśleliśmy również o seniorach. W porównaniu do innych tego typu pojazdów zwiększyliśmy liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi. Oznacza to, że nie trzeba dodatkowo wspinać się na podwyższenie, by usiąść - tłumaczy Milewski.

To nie koniec modernizacji

Prezydent Piotr Krzystek deklaruje, że nie są to ostatnie zakupy nowych autobusów w najbliższych latach.

- Teraz kupujemy autobusy hybrydowe za 41 milionów złotych, z czego 27 milionów pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Zakup nowego taboru w dużej mierze zależy właśnie od finansowania zewnętrznego. Tylko wówczas takie zakupy są racjonalne. W tej chwili trwają postępowania przetargowe dotyczące zakupu jedenastu autobusów elektrycznych, które w następnych latach powinny pojawiać się na ulicach Szczecina. Generalnie wycofujemy się powoli z autobusów napędzanych olejem napędowym. Pozostaną one jedynie na najdłuższych liniach. Idea jest taka, by w przyszłości linie w centrum obsługiwane były przez autobusy elektryczne i hybrydowe - podkreśla Piotr Krzystek.

Termin dostawy zgodny z zamówieniem wyznaczony jest na szesnastego listopada.Po dwóch tygodniach nowoczesne autobusy powinny pojawić się na ulicach naszego miasta.

- Autobusy przegubowe będą obsługiwać przede wszystkim linie 75 i 87. Natomiast te krótsze, dwunastometrowe 86, 58, 59. Nowe autobusy będą stanowić około dwadzieścia procent całego taboru naszego przedsiębiorstwa - informuje Krzysztof Putiatycki, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica.

GS24.pl - wiadomości ze Szczecina i regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Pierwszy hybrydowy autobus w Szczecinie. Wkrótce kolejne [ZDJĘCIA] - Głos Szczeciński

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto