„Trzy Korony Sztokholmu” zostały zbudowane w 2005 roku, w oparciu o żaglowiec „Gladan”, bryg zbudowany w 1857 roku jako statek towarowy dla marynarki wojennej. Oprócz zwykłej służby „Gladan” odbył także dwa rejsy z zaopatrzeniem dla ekspedycji A. F. Nordenskiölda na Spitsbergen i Grenlandię, następnie służył jako żaglowiec szkolny dla marynarki wojennej. W 1924 roku zatonął w zatoce w pobliżu miasta Karlskrona.
Dziś „Trzy Korony Sztokholmu” wykorzystywany jest jako żaglowiec szkolny oraz wyprawowy, ale ponad wszystkim jest jedna idea przyświecająca wszystkim rejsom: żaglowiec pływa po Bałtyku jako ambasador wzajemnego zrozumienia, kultury i współpracy krajów basenu tego morza. Ambicją właścicieli żaglowca jest bowiem, aby „Trzy Korony Sztokholmu” stały się platformą łączącą kulturowo i ekonomicznie kraje leżące nad Morzem Bałtyckim.
Żaglowiec reprezentuje najlepszą szwedzką sztukę szkutniczą . Kadłub zawiera ok. 544 m3 pociętego drewna dębowego, do czego zużyto około 1000 drzew. Pnie były tak przecierane, aby jak najbardziej wykorzystać ich wewnętrzną strukturę celem otrzymania belek i desek o najwyższej wytrzymałości, a także by zminimalizować ilość odpadów. Do połączenia elementów drewnianych zużyto 17.000 gwoździ i 5.000 kołków. Do impregnacji zastosowano olej lniany, terpentynę oraz różne barwniki.Pokład został wykonany z modrzewia syberyjskiego, z desek o grubości 6,2 cm i szerokości 12,5.
Zapraszamy do zwiedzania żaglowca. W Szczecinie będzie tylko jeden dzień!
echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?