Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opustoszały parking pod Trasą Zamkową w Szczecinie. Czy to była dobra zmiana? ZDJĘCIA

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Po wprowadzeniu opłat za parkowanie pod Trasą Zamkową, parking opustoszał. Kierowcy przenieśli się na sąsiednie ulice, gdzie nie trzeba płacić. - Po co komu taki parking, który stoi pusty. I po co budować przy nim parkingowiec? - pytają. Sprawdziliśmy.

Od ponad miesiąca przyglądamy się sytuacji pod Trasą Zamkową. Od 1 lutego parkowanie jest tam płatne w ramach tzw. Płatnych Parkingów Niestrzeżonych (PPN). Już od następnego dnia parking na ponad sto miejsc opustoszał, choć mimo pandemii był wcześniej zapełniony.

Teraz codziennie w dni robocze auta zostawia tu jedynie kilku, kilkunastu kierowców. Tymczasem do naszej redakcji płyną skargi od mieszkańców m.in. Podzamcza, że wzrosło obłożenie ulic, gdzie parkować można za darmo.

- Obserwujemy to od miesiąca. Nigdy takiego parkowania tu nie było, chyba że w jakieś imprezy na Wałach. Gdzie tylko można wjechać, kierowcy wjeżdżają - mówią.

ZOBACZ TEŻ:

Część kierowców przeniosła parkowanie na Łasztownię, lub parkują przy ulicy Heyki.

Rozmawialiśmy z kierowcami, którzy nadal korzystają z PPN-u.

- Nie mam wyjścia. Muszę tu parkować i płacić, bo nie mogę auta zostawić dalej, bo miałbym za daleko do pracy, a po pracy muszę jechać po dzieci do przedszkola. Nie mogę dlatego zostawić auta pod domem. Fajnie, że mam teraz cały parking dla siebie, tylko jaki w tym sens, skoro jest pusty - zastanawia się pan Mateusz, pracownik jednego z pobliskich urzędów.

- Nie zrobiono nic poza tablicami informującymi o opłatach i biletomatami. Nawierzchnia parkingu jak była zniszczona tak jest. Nawet linii nie wymalowano, aby to jakoś wyglądało. Poszli po linii najmniejszego oporu. Nie znam nikogo, kto od lutego zostawiłby samochód w domu. Po prostu parkują gdzie indziej. Nie wiem czy o to chodziło. A jeszcze jak czytam, że są plany budowy tu obok parkingowca, to się zastanawiam po co - mówi przedsiębiorca prowadzący działalność na Podzamczu.

ZOBACZ TEŻ:

Część kierowców zapewne wkrótce wróci do parkowania pod Trasą Zamkową, bo zmusi ich do tego rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania o kolejne ulice na Podzamczu i w okolicy. Ceny w SPP są wyższe niż w PPN.

Miejscy urzędnicy bronią pomysłu parkingu pod Trasą. Twierdzą, że na wnioski trzeba jeszcze poczekać.

- Jest za wcześnie na oceny i wnioski dotyczące poszczególnych etapów wprowadzanych zmian, w tym płatnych parkingów niestrzeżonych. Każdy nowy element Nowego Ładu Parkingowego będzie miał wpływ na zachowania kierowców. Na pewno tak będzie także w przypadku zmian cennika i granic SPP, które wejdą w życie 31 marca. Przy czym należy pamiętać, że efekty nie będą natychmiastowe, bo mimo że roczne abonamenty znikną z cennika, kierowcy będą nimi dysponować przez wiele miesięcy, a niektórzy nawet przez rok. Po drugie mamy epidemię, co w znaczącym stopniu zmniejsza obciążenie miejsc postojowych w centrum. Tak więc wstrzymajmy się z kategorycznymi ocenami co najmniej kilka miesięcy - mówi Wojciech Jachim z NiOL, operatora parkingów.

Pod hasłem Nowy Ład Parkingowy, miasto wprowadza zmiany w systemie komunikacyjnym Szczecina:

  • obniżono ceny biletów okresowych komunikacji miejskiej,
  • uruchomiono nowe linie autobusowe,
  • powstała Strefa Zamieszkania Stare Miasto,
  • utworzono płatne parkingi niestrzeżone,
  • w tym roku mają zostać oddane do użytku nowe węzły przesiadkowe (Granitowa, Szafera, Głębokie, Łękno),
  • powstaje Szczecińska Kolej Metropolitalna,
  • planowane są nowe parkingi buforowe.
  • 31 marca 2021 roku ruszy linia autobusowa nr 90, która będzie obsługiwać ścisłe centrum.

Także w 2021 roku planowana jest inauguracja roweru miejskiego IV generacji.

Integralną częścią Nowego Ładu Parkingowego jest budowa parkingowców, parkingów P+R, parkingów przy stacjach SKM, które umożliwią łączenie różnych rodzajów transportu w trakcie jednej podróży.

- Nadrzędnym celem zmian jest zrównoważona mobilność, czyli stan, w którym różne formy podróżowania w mieście (pieszo, komunikacją publiczną, rowerem, samochodem) staną się równie dostępne i funkcjonalne. Tak rozumiana mobilność daje szansę na poprawę jakości życia w mieście poprzez ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego oraz zmniejszenie emisji spalin, hałasu i gazów cieplarnianych - dodaje Jachim.

ZOBACZ TAKŻE:

ZOBACZ TEŻ:

Wizualizacja ilustrująca pomysł z marca 2013 roku. Wówczas pomysł na budowę parkingowca obok TZ przedstawił Maciej Sochanowski, projektant drogowy

Zmiana koncepcji ws. parkingowca przy Trasie Zamkowej w Szcz...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto