Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ogromna inwestycja kolejowa w porcie. Zobacz na zdjęciach

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
To inwestycja poprawiająca połączenie kolejowe do portu w Szczecinie i w Świnoujściu. Projekt wart około 1,5 mld zł - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zakończyć do połowy tego roku.

- Mamy 96 km nowych torów na 2 stacjach. W Szczecinie mamy 61 km. To również 285 rozjazdów oraz 84 km nowej sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu) - wylicza Ryszard Juszczyk, kierownik projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jednym z najtrudniejszych przedsięwzięć był remont wiaduktu nad ulicą Gdańska i mostu nad Parnicą.

- Na początku trzeba było wykonać ponad 365000 metrów kwadratowych wzmocnienia dopiero na tym zbudowaliśmy całą nawierzchnię - mówi Tomasz Waldowski, dyrektor kontraktu z firmy Torpol. - To było najtrudniejsze wyzwania, jeżeli chodzi o ten kontrakt, ponieważ ta jednotorowa linia prowadzi do większości portu. Port musi działać normalnie. Długomiesięczne negocjacje z przedstawicielami portu oraz wszystkimi użytkownikami bocznic doprowadziły do tego, że mogliśmy 2 razy na 2 tygodnie zamknąć całkowicie tę linię.

Inwestycja w liczbach

  • 96 km nowych torów (61 km w Szczecinie i 35 km w Świnoujściu)
  • 285 rozjazdów (177 w Szczecinie i 108 w Świnoujściu)
  • 84 km nowej sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu)
  • 22 przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe (12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu)

Ciekawostką jest to, że w czasie prac na wiadukcie został użyty pociąg geotechniczny. Powstał kolejowy skład geotechniczny, czyli wiertnica na platformie pchana przez lokomotywę. Prace były wykonywane przez weekend.

- Mieliśmy maszynę, która robiła kolumny między podkładami, co nam pozwoliło w poniedziałek otwierać tor do eksploatacji i dalej prowadzić ruch do portu - wyjaśnia Tomasz Waldowski.

Niebawem do historii przejdzie budynek nastawni SPA, która znajduje się na stacji towarowej Szczecin Port Centralny.

Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Ułożonych jest ok. 50 z 60 km nowych torów. Zamontowanych zostało 126 ze 177 rozjazdów – ważnych elementów linii, umożliwiających płynną zmianę toru. Przygotowywany i wzmacniany jest grunt pod zabudowę kolejnych torów, co umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca montuje słupy i konstrukcje wsporcze, na których wywieszona zostanie nowa sieć trakcyjna. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewnia modernizacja obiektów inżynieryjnych.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto