Od nowego roku wchodzą w życie zapisy, zgodnie z którymi przy wizycie u lekarza, nie będą już potrzebne potwierdzenia ubezpieczenia. Wystarczy dokument z numerem PESEL. Na jego podstawie lekarz sprawdzi w systemie, czy jesteśmy ubezpieczeni.
Paulina Targaszewska
[email protected]
Z założenia takie rozwiązanie ma być ułatwieniem zarówno dla świadczeniodawców, jak i pacjentów. W praktyce okazuje się, że system Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców, czyli eWUŚ, nie jest doskonały.
Chodź korzystanie z systemu nie jest obowiązkowe, w naszym województwie od października testuje go 120 placówek medycznych. W wielu przypadkach pacjenci, którzy są ubezpieczeni, w systemie wyświetlają się na czerwono - jako osoby, którym nie przysługuje prawo do bezpłatnego leczenia. Jak to możliwe?
- W pierwszym etapie niewielka część osób będzie przez system oznaczona jako osoby, które nie mają prawa do ubezpieczenia - mówi Łukasz Frąckowiak, koordynator e-WUŚ w Zachodniopomorskim Oddziale Wojewódzkim NFZ. - Może się tak dziać, ponieważ każdego dnia w ZUS-ie, MSW czy KRUS-ie są zgłaszane miliony rekordów i danych. Stan i rodzaj ubezpieczenia może się zmieniać. My na podstawie tych informacji tworzymy system i stale go aktualizujemy. Osoby, które są ubezpieczone, a system pokazuje je jako nieubezpieczone, nie będą jednak odsyłane z kwitkiem.
Jeśli eWUŚ wyświetli pacjenta na czerwono, ten będzie mógł przedstawić dotychczas obowiązujący dowód ubezpieczenia lub złożyć na specjalnym druku oświadczenie, w którym potwierdzi, że jest ubezpieczony. Jeśli ubezpieczenia mieć nie będzie za leczenie trzeba będzie zapłacić.
Sami sprawdzić czy widniejemy w systemie eWUŚ nie możemy. NFZ pracuje nad wdrożeniem Zdrowotnego Informatora Pacjenta, który umożliwiłby sprawdzenie tych danych bez wychodzenia z domu. Kiedy jednak zacznie funkcjonować w naszym województwie, póki co nie wiadomo. Informacje o naszym ubezpieczeniu możemy sprawdzić natomiast w ZUS-ie lub u naszego pracodawcy.
To właśnie do nich w pierwszej kolejności mamy się zgłaszać jeśli podczas wizyty u lekarza okaże się, że w systemie eWUŚ jesteśmy oznaczeni, jako osoby, którym nie przysługuje bezpłatne leczenie. Zachodniopomorski Oddział NFZ także oferuje swoją pomoc w wyjaśnieniu sprawy.
Najlepiej zgłosić się do biura przy ul. Arkońskiej 45 osobiście, informacje udzielane są też pod nr tel. 91 46 45 045 lub 94 34 06 712.
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?