Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Ocelot" gotowy do wodowania. Wkrótce ma dołączyć do niego Tarpan

Oskar Masternak
Oskar Masternak
Gdańska stocznia remontowa Shipbuilding SA potwierdziła osiągnięcie gotowości jednostki "Ocelot" do wodowania oraz prowadzenia dalszych etapów budowy związanych z jego wyposażaniem i próbami funkcjonalnymi. To ważny etap budowy dwóch lodołamaczy, które mają uzupełnić flotę szczecińskiego oddziału Wód Polskich.

ZOBACZ TEŻ:

- Prace przy budowie nowych lodołamaczy dla Szczecina postępują. Jesteśmy w bieżącym kontakcie z gdańską stocznią Remontową Shipbuilding SA i widzimy dynamiczny postęp prac, który pozwala na tezę, że już niebawem lodołamacze budowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie trafią do naszego miasta. Ze względu na opóźnienia wynikające z pandemii wirusa SARS CoV-2 wiele wskazuje na to, że w akcji lodołamania wezmą one udział dopiero w przyszłym sezonie, ale to również ma swoje zalety, bo pozwoli naszej kadrze na pełne przygotowanie do pracy na tych najnowocześniejszych lodołamaczach w Polsce – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Po przeprowadzeniu przez towarzystwo klasyfikacyjne PRS niezbędnych inspekcji w zakresie:

  • konstrukcji kadłuba: poszycie dna, burt, pokładu głównego,
  • konstrukcji pomieszczeń do pokładu głównego,
  • prawidłowego wykonania złączy spawanych,
  • szczelności poszycia zewnętrznego i przestrzeni zamkniętych wraz z armaturą denno-burtową i zbrojeniem,
  • szczelności zamontowanych urządzeń,
  • ochrony antykorozyjnej poszycia kadłuba oraz montażu znaków zanurzenia.

ZOBACZ TEŻ:

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi w styczniu br. stocznia budująca dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie lodołamacze „Ocelot” i „Tarpan” zamierza wyposażyć praktycznie kompletnie obie jednostki i dopiero wówczas je zwodować (praktycznie przenieść na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego.) Ta technologia budowy jest powszechnie stosowana dla jednostek małych tj. do ok 40 m długości. W ten sam sposób budowana jest obecnie seria holowników dla marynarki wojennej, z których pierwsza jednostka weszła już do eksploatacji.

- Wody Polskie w Szczecinie aktywnie przygotowują się do sezonu zimowego. Nasze jednostki już niebawem zostaną poddane pracom konserwacyjnym przygotowującym do pracy zimą. W ubiegłych latach zimy były łaskawe, ale musimy być gotowi, że w tym sezonie zima może być ostrzejsza. Zawsze powtarzamy, że musimy być przygotowani na najgorsze, licząc oczywiście na jak najmniejszą ilość komplikacji – mówi Marek Duklanowski. – Nowe jednostki dla Wód Polskich w Szczecinie dotrą do naszego miasta niebawem i mam nadzieje, że będziemy je mogli Państwu jak najszybciej zaprezentować. To będą najnowocześniejsze i najlepiej wyposażone lodołamacze w Polsce – mówi Duklanowski.

„Ocelot” i „Tarpan” to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku.

- Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto