Siedem firm jest zainteresowanych zaprojektowaniem i budową obwodnicy o długości 4,3 km. Wartość złożonych przez wykonawców ofert waha się od 76,04 do 91,59 mln złotych, a najtańszą przedstawiła firma Strabag. Inwestycja powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic, a jej realizacja została zaplanowana na lata 2024-2027.
Rozpoczęcie prac projektowych przewidywane jest na 2024 rok, natomiast zakończenie budowy planowane jest na rok 2027. W zakres kryteriów oceny ofert wchodzi: w 55% cena, w 10% przedłużenie okresu gwarancji na instalacje oraz konstrukcje wsporcze, w 30% przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe, a w 5% zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego.
Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do przygotowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji ZRID w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy. Przewiduje się, że prace budowlane rozpoczną się w 2025 roku, i zająć mają 15 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych), co pozwala oczekiwać otwarcia obwodnicy w 2027 roku.
Od kilkunastu lat, dzięki południowej obwodnicy, kierowcy omijają miasto korzystając z drogi ekspresowej S10. Za kilka lat z centrum Stargardu zniknie także DK20. Trasa ta obecnie prowadzi od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin do miasta, gdzie na trasie przejazdu jest wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań.
Nowa obwodnica wyeliminuje ruch tranzytowy z centrum miasta, co przyczyni się do redukcji hałasu i innych negatywnych skutków ruchu drogowego. Trasa obwodnicy będzie także efektywnym rozwiązaniem dla kierowców dzięki znacznemu skróceniu dystansu i czasu przejazdu przez miasto.
Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Droga rozpocznie się od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. W ramach inwestycji planowana jest przebudowa połączenia S10/DK20 po północnej stronie węzła. Trasa obwodnicy będzie prowadziła w kierunku północnym. Przejdzie przez dolinę rzeki Krąpiel, następnie drogę powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu w ciągu drogi powiatowej. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20 około 500 metrów za granicą miasta Stargard.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?