Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe ułatwienia dla rowerzystów. Podzamcze z kontraruchem rowerowym

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Na kolejnych dwóch jednokierunkowych ulicach szczecińskiego Starego Miasta znaki zakazu wjazdu nie dotyczą rowerów. Kontraruch dla jednośladów wprowadzono na Kuśnierskiej i Rycerskiej w Szczecinie.

Do zmian doszło na wniosek stowarzyszenia Rowerowy Szczecin. Urząd Miasta wprowadził kontraruch rowerowy na ul. Kuśnierskiej i Rycerskiej. Od teraz ulice te dla rowerzystów są dostępne w obu kierunkach. Znacząco poprawia to dojazd rowerem do zamku i na dolny taras Starego Miasta.

Zobacz galerię miejsc, w których rowerzyści mogą poruszać się w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych.

Nowe ułatwienia dla rowerzystów. Podzamcze z kontraruchem rowerowym

Dzięki temu rozwiązaniu rowerzyści jeżdżący po Szczecinie zyskali kolejne możliwości poruszania się po ulicach Starego Miasta. Przypomnijmy, że w zeszłym roku, przy okazji prototypowania zmian na placu Orła Białego w ten sposób dla ruchu rowerowego udrożniono m.in. jednokierunkowe ulice: Koński Kierat, Łaziebną, Tkacką, Mariacką.

- To bardzo ułatwi rowerzystom poruszanie się po obszarze Starego Miasta. Z naszych obserwacji wynika, że te ulice już wcześniej były używane w taki sposób, bo stanowiły naturalny szlak komunikacyjny. Panuje tam niewielki ruch samochodów, więc rowerzyści czują się bezpiecznie, a są to drogi połączone już z innymi szlakami uwzględniającymi obustronny ruch rowerowy - komentuje Karolina Grochowicka ze stowarzyszenia Rowerowy Szczecin. Jej zdaniem miasto powinno rozważyć też podobne dalsze zmiany w obszarze placu Zamenhofa. - Należy się zastanowić, czy i jak można kontynuować rozwiązania w śródmieściu, jakie sprawdzają się na Rayskiego, czy Monte Cassino - dodaje.

Lecz Szczecinowi decyzja o wprowadzaniu tych zmian nie przyszła łatwo, chociaż od 2015 roku jednoznacznie pozwalają na to przepisy. W 2013 roku powstał pierwszy projekt uwzględniający obustronny ruch rowerowy na ulicach Starego Miasta i Podzamcza. Wówczas jednak ZDiTM, policja, referat organizacji ruch w UM nie doszły do porozumienia.

Na ulicach z kontraruchem wymagane jest jedynie oznakowanie pionowe w postaci tabliczek T-22 „Nie dotyczy rowerów” pod znakami zakazu wjazdu i drogi jednokierunkowej. Dzięki kontraruchowi rowerzyści mogą omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania o dużym natężeniu ruchu, a także często skracać pokonywany dystans, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność roweru wobec innych środków transportu.

Inną formą kontraruchu są kontrapasy rowerowe. W Szczecinie wyznaczone zostały one w ostatnich latach m.in. na ul. Jagiellońskiej, Monte Casino, Rayskiego, Śląskiej, Szymanowskiego, Łukasińskiego. Można się nimi poruszać tylko w kierunku odwrotnym do ogólnego.

ZOBACZ TEŻ:

W tym momencie na wysokości siedziby NFZ zjeżdżamy z przejazdu rowerowego przez ul. Arkońską, aby kontynuować podróż w kierunku pętli tramwajowej. Na ostrym zakręcie czeka wystająca studzienka.

NAJGORSZE ścieżki rowerowe w Szczecinie. Gdzie lepiej uważać

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

zobacz też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto