Od kilku tygodni dyskutujemy nad przyszłością komunikacji tramwajowej w Szczecinie. Gdzie powinny być priorytety? Czy drugi etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju? A może linia prowadząca do osiedli Kaliny i Przyjaźni? A może ulicą Mieszka I w stronę Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Pomysłu budowy linii tramwajowej na 26 Kwietnia nigdy nie udało się przeforsować - mówi Jan Stopyra, obecnie radny, a w okresie 1973-1984 prezydent Szczecina. - Zawsze były pilniejsze potrzeby, na przykład zmiana starego układu komunikacyjnego na alei Piastów, czyli przeniesienie torowiska między drzewa.
Projekt inwestycji „26 Kwietnia” wykonało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego ze Szczecina z ulicy Dworcowej - jak podaje portal swiatowy.org. Koszty inwestycji według cen z 1978 roku miały wynieść 234.190.000 złotych. Budowę linii tramwajowej uzasadniano tym, że w tym okresie powstało już osiedle „Przyjaźni” i budowano właśnie osiedle „Kaliny”, a dwie linie autobusowe 75 i 76 nie byłyby w stanie obsłużyć mieszkańców tych osiedli. Skąd znamy te problemy!? Do dziś linia autobusowa nr 75 należy do najbardziej przeładowanych w mieście.
Na odcinku od wiaduktu do ulicy Santockiej poszerzono ulicę 26 Kwietnia w kierunku południowym kosztem pracowniczych ogródków działkowych i terenów zielonych przy bazie Politechniki Szczecińskiej. Na odcinku od ulicy Santockiej do Derdowskiego nowy odcinek ulicy 26 Kwietnia przebiega przez byłe nieużytki i ogrody prywatnych posesji. Zajęto również na ten cel tereny istniejących w tym czasie ogrodów przy domkach jednorodzinnych przy ulicy Kmiecej.
Od Turzynu do Santockiej zaprojektowano 3 przystanki tramwajowe na skrzyżowaniu z ulicą Bohaterów Warszawy, na skrzyżowaniu z ulicą Santocką oraz w połowie odcinka na wysokości pierwszych od strony miasta budynków osiedla Przyjaźni. W drugim etapie inwestycji planowano budowę kładki dla pieszych przy dojściu na przystanki.
Przy ulicy Derdowskiego na życzenie WPKM zaprojektowano pętlę tramwajowo autobusową z trzema peronami odjazdowymi dla autobusów i 2 dla tramwajów oraz z jednym torem tramwajowym odstawczym. Przewidywano usytuowanie na pętli dyspozytorni, kiosków, zaplecza socjalnego, sanitariatów oraz powiększenia torów odstawczych. Z pętli mogłyby korzystać zarówno tramwaje linii obsługujących centrum miasta jak i tramwaje linii obwodnicowej.
Kolejny opisywany wiadukt przebiega nad ulicą Mieszka I. Tak jak w przypadku ul. 26 Kwietnia gotowa jest część drogowa przedsięwzięcia, a poprowadzenie linii tramwajowej od Ronda Szyrockiego przez ulicę Mieszka I do ul. Bronowickiej jest w sferze planowania. Zgodnie z „Koncepcją rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym”, która wyznacza kierunki rozwoju do 2030 roku, to jedna z nieodzownych inwestycji komunikacyjnych.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?