Nowa strategia Grupy GPW #2027

Materiał informacyjny Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie ogłosiła strategię na pięć kolejnych lat. Spółka planuje zwiększać przychody i zyski oraz rozwijać nowe produkty. Oprócz przyciągania nowych firm na parkiet chce też m.in. mocno postawić na dane i edukację ekonomiczną.

Zarząd warszawskiej giełdy przedstawił 25 maja br. założenia nowej strategii Grupy Kapitałowej GPW na lata 2023–2027. Składa się ona z trzech filarów: rozwoju rynków, sprzedaży danych i komercjalizacji nowych rozwiązań technologicznych. Strategia jest w dużym stopniu kontynuacją działań realizowanych w minionych latach.

Nowa strategia zakłada, że w perspektywie lat 2023-2027 około 40% przychodów GK GPW będą stanowić przychody powtarzalne, tj. niezależne od wartości obrotów instrumentami finansowymi, w tym m.in. usługi sprzedaży danych, produktów technologicznych oraz regularne opłaty od emitentów. Pozwoli to na zwiększenie bezpieczeństwa finansowego spółki i zapewni przewidywalność jej wyników. Plan zakłada ponadto realizację szeregu inicjatyw optymalizacyjnych dla poprawy efektywności kosztowej.

GPW stawia na dane i technologie

Wiele osób jest przekonanych, że giełda zarabia głównie na prowizjach od obrotu akcjami i opłatach od notowanych spółek. W rzeczywistości działalność ta przynosi tylko część naszych przychodów. Coraz większe znaczenie mają dla nas dochody uzyskiwane np. ze sprzedaży informacji i danych oraz technologii, np. oprogramowania. Warszawska giełda również stawia na taki model – mówi Marek Dietl, prezes Zarządu GPW, dodając, że podobne tendencje występują wśród giełd na świecie.

Rozwój technologiczny sprawił, że handel akcjami odbywa się dziś nie tylko na tradycyjnych giełdach, ale również na platformach internetowych. – Mocno spadły bariery wejścia do naszej branży. Działamy w dużej strefie gospodarczej i każdy ma prawo wybrać emitenta dla akcji lub obligacji w całej Unii Europejskiej. Nie przeszkodziło to jednak warszawskiej giełdzie obsługiwać w ostatnich latach wiele debiutów. Wciąż utrzymujemy ok. 15-16 proc. udziałów w rynku europejskich IPO [publicznych ofert pierwotnych] – dodaje Marek Dietl.

Aby zachować konkurencyjność, giełdy muszą się zmieniać, dostarczając firmom i inwestorom coś więcej niż tylko możliwość pozyskiwania kapitału i bezpiecznego handlu papierami wartościowymi. Taką wartością dodaną są m.in. informacje i profesjonalne analizy. Dlatego jedną z inicjatyw rozwijanych przez GPW jest tzw. program pokrycia wsparcia analitycznego. Na zlecenie giełdy przygotowywane są m.in. profesjonalne raporty poświęcone notowanym spółkom.

Współczesny świat i gospodarka są coraz bardziej skomplikowane. Z jednej strony zniechęca to wiele osób do interesowania się tematami ekonomicznymi, a z drugiej utrudnia podejmowanie decyzji, zwłaszcza inwestorom indywidualnym. Zależy nam na edukacji ekonomicznej społeczeństwa, dlatego tworzymy na giełdzie forum wymiany wiedzy. Chcemy się spotykać ze wszystkimi uczestnikami rynku, by wymieniać się doświadczeniami, wzajemnie edukować i tym samym wpływać na lepszy rozwój rynku kapitałowego – tłumaczy Monika Gorgoń, członek Zarządu GPW.

Najważniejszy parkiet regionu

W kwietniu br. warszawska giełda obchodziła swoje 32. urodziny. W ciągu ostatnich trzech dekad stała się rozpoznawalnym na całym świecie symbolem elastyczności i odporności na kolejne kryzysy. GPW jest obecnie najważniejszym parkietem tej części kontynentu, kilkukrotnie przewyższającym potencjałem rynki w Pradze, Bukareszcie czy Wiedniu. – Giełda jest odzwierciedleniem znaczenia i potencjału gospodarki. Nasz przykład jest doskonałym potwierdzeniem prawdziwości tej tezy – podkreśla prezes Dietl.

Jednym z podstawowych celów giełdy jest ułatwienie pozyskiwania kapitału. Dzięki obecności na GPW wiele polskich firm przekształciło się w podmioty zdolne konkurować nawet na rynku globalnym. To szczególnie dobre miejsce dla rozwoju młodych, innowacyjnych firm, ale też inwestorów, którzy szukają ciekawych produktów inwestycyjnych. - Jako GPW chcemy być liderem w obrocie polskimi spółkami i osiągnąć wskaźnik nie mniejszy niż 80 proc. – informuje Izabela Olszewska, członek Zarządu GPW. - W przypadku obligacji chcemy zaoferować inwestorom instytucjonalnym dostęp do nowej platformy skarbowych papierów wartościowych, komplementarnej do obecnej oferty rynku TBSP, którego organizatorem jest nasza spółka córka BondSpot. Chcemy również rozwinąć ofertę derywatów oraz aktywa cyfrowe poprzez zaoferowanie tokenizacji, w pierwszej kolejności instrumentów niefinansowych, a także, jeśli będzie taka możliwość od strony prawnej, stworzyć Warsaw w Integrated Digital Exchange, która będzie oferowała tokenizację instrumentów finansowych.

GPW chce dzielić się sukcesem

Warto podkreślić, że GPW od kilkunastu lat konsekwentnie dzieli się wypracowanym zyskiem z akcjonariuszami i nowa strategia zakłada kontynuację tego podejścia. - GPW nadal pozostanie spółką dywidendową. Jesteśmy przekonani, że nasi inwestorzy, poza tym, że chcą obserwować coraz to lepsze wyniki i coraz większą efektywność naszego działania, chcą czerpać z zysków spółki. Zyski będą znacząco rosły, nowe inicjatywy strategiczne w ostatnim roku będą odpowiadały za 30 proc. wygenerowanych wyników - wspomina Adam Młodkowski, członek Zarządu GPW. - Będziemy dzielić się zyskami w każdym roku strategicznym, w zależności od tego, jak ukształtują się wyniki finansowe oraz tego, czy będziemy dokonywać nowych zakupów. Przewidujemy, że wskaźnik wypłaty dywidendy pozostanie w przedziale 60-80 proc.

Swoją strategię Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie ogłosiła w wyjątkowym momencie dla polskiego i globalnego rynku kapitałowego. Wojna w Ukrainie, wysoka inflacja oraz niepokój związany z możliwym, kolejnym spowolnieniem gospodarczym rodzą wiele obaw i wątpliwości zarówno wśród inwestorów, jak i emitentów. – Pomimo zewnętrznych wyzwań konsekwentnie realizujemy plany. Historia giełdy pokazuje, że po trudniejszych czasach zawsze przychodzi lepsza koniunktura. Wdrażając nową strategię, chcemy być do tego jak najlepiej przygotowani – mówi prezes Marek Dietl.

Prezentacja nowej strategii GK GPW jest dostępna na stronie: Główny Rynek GPW - Strategia 2023-2027

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nowa strategia Grupy GPW #2027 - Portal i.pl

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto