Nieopłacalna produkcja nie ma sensu

Artykuł sponsorowany
Piotr Rusecki, vice Prezes CEMEX Polska
Piotr Rusecki, vice Prezes CEMEX Polska Materiały prasowe
CEMEX Polska, producent cementu, betonu towarowego i kruszyw skutecznie przeciwstawia się trendowi pogarszania wyniku finansowego. Było to zjawisko powszechne wśród firm sektora budowlanego w latach 2010 – 2013, dlatego tak ważne są strategie nie tylko zatrzymujące spadek, ale wręcz poprawiające rentowność przedsiębiorstwa.

Nieopłacalna produkcja nie ma sensu

Produkcja betonu towarowego to jedna z trzech linii biznesowych w CEMEX Polska. CEMEX, będąc jednym z czołowych dostawców w kraju odczuł skutki spowolnienia w budownictwie. Zmniejszenie zamówień po zakończeniu projektów infrastrukturalnych finansowanych z poprzedniej perspektywy budżetu UE i pogarszające się wyniki finansowe firm wykonawczych spowodowały walkę o kontrakty za wszelką cenę. W tle pojawiły się upadłości i spadek zaufania sektora finansowego do branży budowlanej. Niesprzyjający klimat skłaniał producentów materiałów budowlanych do sprzedaży po niskich cenach. Jak pokazują wyniki finansowe większości producentów budowlanych, sprzedaż wyprodukowanych materiałów bez żadnej marży jest niekorzystna dla firmy, niezależnie od jej wielkości.

Strategia cenowa

Systematyczna praca nad rentownością w CEMEX Polska wymaga prowadzenia przewidywalnej dla klientów, opartej na jasnej logice biznesowej polityki cenowej. Chcemy, aby nasi klienci w pełni rozumieli, co składa się na strukturę kosztów przy produkcji i dostawach betonu. Jeżeli zatem, tak jak w ostatnich miesiącach, zaczynają rosnąć ceny cementu lub kruszyw, czyli podstawowych surowców do produkcji betonu, skutkuje to naturalną koniecznością wprowadzania podwyżek cen betonu. Widzimy z naszych ostatnich doświadczeń, że nasi klienci coraz powszechniej rozumieją i akceptują tę oczywistą logikę biznesową.

Chcemy, aby cena, za którą sprzedajemy nasze produkty i usługi pozwalała na pokrycie kosztów operacyjnych oraz na osiągnięcie odpowiedniego zwrotu z zainwestowanego kapitału. Wprowadzona dyscyplina cenowa nakazuje nam oferować beton na poziomie ceny, która odzwierciedla wartość produktu i jest opłacalna dla CEMEX Polska.

Wartością jest także to, że jako CEMEX dajemy stałą i bezpieczną pracę dużej grupie ludzi, oferujemy rozwinięte doradztwo techniczne, które jest doceniane przez naszych klientów. Inwestujemy w sprzęt, który pozwala nam na produkcję betonów o wysokiej jakości. Dlatego też odbiorcy zwracają się właśnie do nas z zapytaniami w najbardziej wymagających projektach jak np. autostrady, metro, terminal gazowy lub bloki energetyczne.

Rentowność produkcji czy oczekiwania inwestora?

Obecne dane rynkowe pokazują, że mamy do czynienia z ożywieniem. Produkcja w pierwszym kwartale 2014 roku według Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego była wyższa o ponad 50% niż w tym samym okresie rok temu. Nawet biorąc pod uwagę długą zimę w 2013 r. można zauważyć rzeczywiste pobudzenie rynku, czyli jednocześnie poprawę koniunktury dla producentów. W lutym tego roku produkcja budowlano – montażowa wzrosła aż o 14,4 procent. W styczniu i lutym liczba rozpoczętych budów w sektorze mieszkaniowym była o 65 proc. wyższa niż w tych samych miesiącach w 2013 r.

Na nowe kontrakty na pewno nie trzeba będzie długo czekać. Inwestycje w elektrowniach i elektrociepłowniach wreszcie ruszają. Zaczyna się też szereg inwestycji drogowych, hydrotechnicznych, czy też mieszkaniowych. W ślad za ożywieniem rynku wśród dostawców materiałów może pojawić się pokusa poszukiwania kolejnych zamówień bez analizy kosztów, czyli po prostu poprzez oferowanie niskiej ceny. Takie zachowanie można ocenić jako źle odrobioną lekcję z czasu spadku koniunktury w latach 2012 i 2013. Mamy obawy, czy zamawiający, którzy poszukują niskich cen usług i materiałów zdają sobie sprawę z tego, że mogą doprowadzić do zatorów płatniczych, zagrożenia miejsc pracy czy nawet upadłości przedsiębiorstw.

Konkurujemy jakością

Dyktat niskiej ceny nie jest jednak powszechnie obowiązującą regułą. Mamy przykłady na to, że nawet po podpisaniu umów z powodzeniem można przeprowadzić renegocjacje cen betonu w trakcie trwania projektu. Ważne jest to, jakich argumentów używamy proponując zmienione warunki. Obiektywny wzrost kosztów rynkowych surowców do produkcji betonu i innych czynników kosztowych notowany w ostatnich miesiącach to argumenty, które dość często pozwalają nam przekonać naszych, nawet stałych klientów do akceptacji zmienionych warunków dostaw.

W CEMEX Polska podkreślamy, że konkurencyjność na rynku to nie kwestia najniższej ceny. Przekonujemy klientów, że nasze wysokiej jakości produkty, doradztwo techniczne, serwis, ubezpieczenie kontraktów, duże zaangażowanie kapitału obrotowego oraz ryzyko kredytowe kosztują. Dobrze zorganizowana logistyka, dostawa i transport pionowy betonu stanowią nasz koszt, ale także wysoką wartość dla klienta. Nie znajdujemy uzasadnienia dla dostarczania betonu w cenach poniżej opłacalności. Dlatego świadomie nie ubiegamy się o takie kontrakty, które niosą dla nas ryzyko dostaw betonu ze stratą. Nadal będziemy poszukiwać kontraktów, ale nie za wszelka cenę. Do każdej oferty musimy podchodzić indywidualnie i rozsądnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto