MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Nie bój się trudnych skrzyżowań

Redakcja
Każde miasto ma swoją specyfikę co do rozwiązań infrastrukturalnych, ograniczeń możliwych rozwiązań komunikacyjnych z uwagi na zabudowę czy lokalne przeszkody innego typu.

Z tych powodów buduje się przeświadczenie o tzw. pułapkach w mieście. Każde miasto takie swoiste „pułapki” posiada.
W ubiegłym tygodniu rozpoczęliśmy cykl, w którym podpowiadamy jak poruszać się po najtrudniejszych skrzyżowaniach w Szczecinie. Opisaliśmy i pokazaliśmy na mapkach jak poruszać się po skrzyżowaniu ulic Malczewskiego i Piłsudskiego i placu Zamenhofa. Dziś przedstawiamy kolejne „problemowe” skrzyżowania.

Zasady poruszania się po drogach są jednakowe dla wszystkich, jednak wszelkie uproszczenia, interpretacje własne czy zasłyszane od innych, tworzą lokalne „odmiany przepisów”.
- W pierwszej części cyklu przedstawione zostały dwa stosunkowo łatwe do pokonania skrzyżowania, a skupiłem się wtedy jedynie na błędach kierowców i nieuwadze – mówi Piotr Michalski, kierownik Szkoły Nauki Jazdy ALIEN przy al. Piastów 59. - W tej części podniesiemy poprzeczkę i omówimy kilka manewrów na Placu Rodła. Pominiemy jazdę na wprost i w prawo.

Alien Nauka Jazdy**Al. Piastów 59/4
Szczecin
Tel. 488-88-44
[email protected]

www.alien.szczecin.pl
www.facebook.com/alien.szczecin

** Plac Rodła**

Na początek kilka uwag ogólnych o samym skrzyżowaniu:
- jest to skrzyżowanie dwóch dróg dwujezdniowych z torowiskiem tramwajowym;
- NIE JEST TO RONDO (bo nie ma znaku), a jest to tzw. skrzyżowanie z wyspą centralną;
- na tym skrzyżowaniu obowiązuje wyjątek dot. pierwszeństwa pojazdu szynowego (na skrzyżowaniu sterowanym sygnalizacją świetlną pojazd szynowy, skręcając z „zielonego” w „czerwone” ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdom jadącym na wprost-jak na rys).

Pierwszy z manewrów to skręt w lewo. Z uwagi na wielkość skrzyżowania oraz panujące natężenie ruchu w momencie pokonywania tego skrzyżowania, należy brać pod uwagę możliwość zmiany sygnałów nadawanych przez sygnalizatory (gdy będziemy na środku skrzyżowania).
1. Zgodnie z zasadą zmiany kierunku jazdy, do skrętu w lewo ustawiamy się na lewym pasie ruchu. Pokonujemy jezdnię poprzeczną.
2. Przed nami torowisko tramwajowe, przed którym należy zachować szczególną ostrożność. Nadal nasza pozycja to lewy pas ruchu.
3. Uwzględniając budowę skrzyżowania oraz planowany tor jazdy, do skrętu w lewo należy przyjąć pozycję 3 dla zachowania zasady ruchu prawostronnego.
4. Zajmujemy prawy pas ruchu i przed nami kolejne torowisko (możemy spodziewać się na nim tramwaju, co zależy od momentu, w którym wjechaliśmy na skrzyżowanie). Tu także wymagana szczególna ostrożność.
5. Przejeżdżając przez torowisko, przed nami jezdnia poprzeczna z tym samym sygnałem na którym sami wjeżdżaliśmy lub po zmianie, z możliwością przejazdu. Potrzebna duża uwaga i obserwacja zachowania pojazdów.
6. Będąc w pozycji 5 możemy dalej ruszyć, o ile jest miejsce przed przejściem dla pieszych. Natomiast przed samym przejściem należy uwzględnić pierwszeństwo dla pieszych.

Kolejny manewr to zawracanie. Wykonuje się go podobnie jak skręt w lewo tyle, że dwukrotnie.
1. Adekwatnie do pierwszego przykładu pozycja do manewru z lewo pasa ruchu.
2. Ostrożność przed torowiskiem.
3. Ustępowanie pierwszeństwa na kolejnej jezdni.
4. Pozycja 4, podobnie jak przy skręcie w lewo. Jednak nadal utrzymujemy lewy pas ruchu.
5. W pozycji 5 jednocześnie ustępujemy pierwszeństwa na jezdni poprzecznej oraz dobieramy właściwy tor jazdy do zajęcia prawego pasa ruchu (to jest wstęp do opuszczenia skrzyżowania).
6. W tej pozycji ponownie przed nami torowisko i obowiązek zachowania szczególnej ostrożności. Przechodzimy do pozycji 7 tylko wtedy, gdy jest miejsce przed jezdnią i gdy jesteśmy pewni z sytuacji na skrzyżowaniu, że nie utrudnimy przejazdu tramwajowi.
7. Tu pierwszeństwo dla pojazdów na jezdni poprzecznej.
8. Ostania faza zawracania, to przejście dla pieszych. Zachowanie identyczne jak w pkt. 6 omawianego manewru w lewo.

Przy okazji należy zauważyć, że obok sygnalizacji głównej jest tzw. zielona strzałka (zapala się tylko przy czerwonym świetle, zezwala na warunkowy ruch zgodny z kierunkiem strzałki, jednak po ówczesnym zatrzymaniu się i upewnieniu, że nie utrudnimy ruchu i nie zagrozimy bezpieczeństwu).
Jak już na wstępie wspomniałem Plac Rodła nie jest rondem. Z uwagi na podobieństwo niektórzy kierowcy uważają, że będąc na skrzyżowaniu mają pierwszeństwo przy jego opuszczaniu. Nie ma nic bardziej mylnego. To powoduje zagrożenie i szereg kolizji.
Życzę bezpiecznego powrotu do domu. Alien Nauka Jazdy**Al. Piastów 59/4
Szczecin
Tel. 488-88-44
[email protected]
www.alien.szczecin.pl
www.facebook.com/alien.szczecin**


od 7 lat
Wideo

Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto