Netflix będzie droższy? Nowa opłata audiowizualna już obowiązuje

Sebastian Gabryel
Sebastian Gabryel
Szacuje się, że za sprawą nowej opłaty audiowizualnej tylko w tym roku PISF zyska 15 mln zł, zaś w kolejnych przynajmniej 20 mln zł. Jak wynika z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, w ubiegłym roku Netflix wypracował 429,31 mln zł przychodów, co oznacza, że na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej będzie musiał zapłacić aż 6,44 mln zł. Pixabay
W środę, 1 lipca zaczęła obowiązywać nowa opłata audiowizualna. Netflix, Ipla, Player.pl i inne duże platformy streamingowe działające w Polsce będą przekazywać 1,5 proc. przychodów z opłat od użytkowników lub reklam na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Opłata została wprowadzona w ramach „tarczy antykryzysowej 3.0”. Do przekazywania środków na Polski Instytut Sztuki Filmowej zobligowane są wszystkie platformy streamingowe, których liczba użytkowników przekracza 77,7 tys. Ich właściciele mają płacić 1,5 proc. przychodów: w pierwszym wariancie – z opłat od użytkowników, w drugim wariancie – z reklam. Każdą platformę obowiązuje wariant, w którym przychody są wyższe.

PISF dostanie miliony

Szacuje się, że za sprawą nowej opłaty audiowizualnej tylko w tym roku PISF zyska 15 mln zł, zaś w kolejnych przynajmniej 20 mln zł. Jak wynika z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, w ubiegłym roku Netflix wypracował 429,31 mln zł przychodów, co oznacza, że na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej będzie musiał zapłacić aż 6,44 mln zł.

Drugie i trzecie miejsce zajmuje odpowiednio Ipla – z przychodem 268,88 mln zł (4,03 mln dla PISF) oraz Player.pl – z przychodem 102,03 mln zł (1,53 mln zł opłaty). Z nowej „daniny” nie będą zwolnieni również Amazon Prime Video, CDA czy Apple TV.

Za VOD zapłacimy więcej

Wiele osób obawia się, że z powodu opodatkowania serwisów streamingowych, ceny ich abonamentów już niedługo będą wyższe. Zdaniem większości analityków abonenci mogą liczyć się z podwyżkami cen, jednak powinny być one na tyle niewielkie, że zdecydowana większość dotychczasowych użytkowników nie zrezygnuje z usługi.

Sprawdź też:

Hit TVN - serial "Usta usta" - wraca do TV!

Wideo

Materiał oryginalny: Netflix będzie droższy? Nowa opłata audiowizualna już obowiązuje - Poznań Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3