Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Najsłynniejsze samochody z PRL-u. Przyjdź na wystawę w Muzeum Techniki

Redakcja MM
Redakcja MM
Andrzej Szkocki
Miłośnicy motoryzacji z czasów PRL będą mogli obejrzeć najsłynniejsze konstrukcje zagraniczne z tamtych lat.

W Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie od soboty, 25 października zobaczymy samochody z krajów demokracji ludowej. Czym się w nich jeździło? M.in. skodami, moskwiczami, wartburgami, trabantami, daciami, czy zaporożcami.

- Wszystkie te samochody były po troszę polskie - mówi dr Andrzej Wojciech Feliński, kurator wystawy. - Nie tylko dlatego, że na przykład zastawę montowano w Polsce. Przez wiele lat eksport samochodów do Polski ograniczał się do aut produkowanych w krajach socjalistycznych. Nowa wystawa świetnie uzupełnia nasze zbiory prezentowane na co dzień. Teraz mamy komplet. Takimi samochodami jeździli Polacy od lat 50. XX wieku, po schyłek PRL.

Wśród rodzynków na wystawie jest enerdowska ifa F9 z 1952 roku, jedyne auto produkowane jednocześnie na zachodzie i w krajach demokracji ludowej. W 1939 r. firma DKW opracowała model F9. Projekty zachowały się zarówno we wschodnich, jak i zachodnich Niemczech. W 1949 r. w NRD, a w 1950 w RFN rozpoczęto produkcję niemal identycznego samochodu. Na wschodzie nazwano ją ifa F9, na zachodzie dkw F8-9. Auta różniły się tylko silnikami i atrapą. Wschodni Niemcy mieli przewagę: wojnę przetrwały trzy prototypy nowej "dekawki", wszystkie w sowieckiej strefie okupacyjnej.

Pokolenie dzisiejszych trzydziesto-czterdziestolatków na pewno rozpozna jugosłowiańską zastavę 1100P z 1981 roku. "P" oznacza to samo, co przy nazwie fiat 125p, bo zastavy były montowane m.in. w Polsce. Zastava 1100 była rozwinięciem fiata 128, który w 1970 r. otrzymał tytuł Samochód Roku. Produkowano ją od 1971 do 2008 r. Powstało milion egzemplarzy.

Na wystawie jest też moskwicz 407 z 1961 r., który zyskał w latach 50. XX wieku opinię świetnego samochodu. Produkowane w stolicy Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich auto dostało w sierpniu 1958 r. złoty medal na salonie samochodowym w Brukseli. Model 407 zapisał się w historii techniki ZSRR jeszcze z jednego powodu: w grudniu 1959 r. trójstopniową skrzynię biegów zastąpiono czterostopniową - po raz pierwszy w radzieckim samochodzie osobowym.

Na wystawie zabrakło jedynie czarnej wołgi, która rzekomo jeździła po szczecińskich ulicach, a jej tajemniczy kierowca porywał dzieci. Muzeum apeluje do właścicieli takiego auta o nieodpłatne udostępnienie na czas wystawy.

(jasz)


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto