Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na trasie Berlin - Szczecin Pociągi będą jeździć z prędkością do 160 km/h

Robert Duchowski
Robert Duchowski
Linia kolejowa między stolicą Niemiec i województwa ...
Linia kolejowa między stolicą Niemiec i województwa ... Sebastian Wołosz
Linia kolejowa między stolicą Niemiec i województwa zachodniopomorskiego ma być zmodernizowana przed 2020 rokiem.

Piotr Jasina
[email protected]

Frank Gotzmann, dyrektor Urzędu Rejonowego z Gartz, poinformował nas, powołując się na gazetę „Märkische Oderzeitung”, iż linia kolejowa Szczecin-Berlin ma
zostać na całej długości zelektryfikowana i rozbudowana do szybkości 160 km/h.

„MO” powoływało się na Federalne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast.

– Cieszymy się z tej wiadomości oraz mamy nadzieję na rychłe porozumienie w tej sprawie i wiążący termin realizacji na grubo przed 2020 r. – mówi Frank Gotzmann. – Tylko nowoczesna infrastruktura kolejowa umożliwi przyjazne dla środowiska połączenie metropolii szczecińskiej z przyszłym międzynarodowym węzłem
lotniczym BER. Także obszary wiejskie leżące między oboma ośrodkami będą z niej czerpać korzyści.

Przypomnijmy, że Komisja Rejonu Gartz nad Odrą już w czerwcu 2009 r. podjęła uchwałę o pilnej konieczności dwutorowej rozbudowy trasy. Od lat kilkakrotnie
zapowiadano podpisanie umowy międzypaństwowej. O modernizację połączenia kolejowego Berlina i Szczecina zabiegają europosłowie z Polski i Niemiec.

Bogusław Liberadzki, polski członek Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim i Michael Cramer, niemiecki członek komisji oraz rzecznik do spraw transportu Zielonych w Parlamencie Europejskim, złożyli wspólne poprawki do programu Transeuropejskich Sieci Transportowych. Chcą wyeliminować luki komunikacyjne na granicy obu krajów.

Liberadzki liczy, że inwestycja zyska status priorytetowy przy unijnych dotacjach. Na linii między Berlinem i Szczecinem brakuje zaledwie 30 km  elektryfikacji. Podróż trwa 2 godziny. W Angermuende konieczna jest czasochłonna i droga zmiana lokomotyw lub pasażerowie przesiadają się do elektrycznego
składu.

Szybsze połączenie kolejowe Szczecina i Berlina jest potrzebne. Juergen Engert z Fundacji Przyszłość Berlina na spotkaniu z polskimi dziennikarzami w Berlinie mówił wprost:

– Jesteśmy bardzo zainteresowani szybkim połączeniem. Otwarcie Niemców na wschód jest koniecznością. Nie da się tego zrobić bez dobrej komunikacji. O potrzebie takiego połączenia przy każdej możliwej okazji mówił Ralf Kunkel, rzecznik prasowy berlińskiego portu lotniczego.

Berlin Brandenburg Airport jest bardzo zainteresowany szybszym połączeniem. Samoloty berlińskich lotnisk rocznie przewożą około 1 mln pasażerów z Pomorza
Zachodniego. W tej chwili docierają do nich głównie samochodami. Tygodniowo przyjeżdża z Polski 700-800 autobusów. Kolej byłaby bardzo dobrym uzupełnieniem
komunikacyjnym.

Ze Szczecina Głównego do granicy mamy 14 km lini kolejowej. Do modernizacji pozostało po naszej stronie około 3,2 km toru. Koszt inwestycji to około 15 mln zł. Po stronie niemieckiej do elektryfikacji jest ponad 20 kilometrów torów.

Fot. Andrzej Szkocki


od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto