Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie ma nowe, świetne auto (wideo, zdjęcia)

Redakcja MM
Redakcja MM
Od dzisiaj możemy pochwalić się nowym nabytkiem muzealnym: samochodem stoewer, marki produkowanej niegdyś w Szczecinie.

Stoewer V5 pochodzi z prywatnego muzeum w niemieckim muzeum Stoewera w Wald-Michelbach. To limuzyna kabriolet.

- Niesamowita historia, samochód zachował oryginalny lakier, jeździł w czasach NRD, po wojnie miał dwóch właścicieli, w końcu znalazł się w zbiorach Manfreda Bauera - tłumaczy Stanisław Horoszko, dyrektor Muzeum Techniki i Komunikacji. - Teraz został wypożyczony do naszych zbiorów, ale chcielibyśmy, żeby został na zawsze. Mamy nadzieję go uruchomić.

Samochód kosztuje 9 tysięcy euro. Ma drewnianą konstrukcję obitą blachą, do naszych czasów nie dotrwała kierownica, ma też uszkodzoną szybę przednią, ale to oryginalne wyposażenie.

- Panu Bauerowi zależy, żeby samochód trafił do Szczecina, miejsca w którym powstał, zgodził się rozłożyć zakup na raty - mówi Jacek Ogrodniczak z działu edukacji muzeum. - Na całym świecie zachowało się zaledwie 200 stoewerów, z czego w Polsce sześć.

Ten model to legenda motoryzacji. Wytwórnia stoewer zadziwiła Europę w latach trzydziestych XX wieku, gdyż było to pierwsze niemieckie auto z przednim napędem.
Nie była to jedyna premiera w muzeum. W salach wystawowych można usiąść na słynnych ławeczkach wykonanych z surowców wtórnych.

- Bardzo się cieszę, że ławki trafiły do szczecina, po ich prezentacji w innych miastach - mówi Monika Szpener, autorka ekologicznych ławeczek.

W trakcie spotkania odbyła się konferencja naukowa podczas której zebrani mogli wysłuchać m.in. wykładów o Mariusza Podkalickiego o "Wyścigach Formuły Ester w latach 1986-1996 r.", czy też wspomnień Zbigniewa Konieczka, ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli o produkcji junaka.

Stoewer V 5 jest małym samochodem, wprowadzonym na rynek przez firmę Stoewer w roku 1931. W przedniej części pojazdu seryjnego umieszczono 4-cylindrowy V- silnik sv o pojemności 1,5 litrów i mocy 25 KM z napędem na koła przednie i 3-biegową skrzynią, rozwijał maksymalnie 80 kilometrów na godzinę.

Do wersji standardowej dołączono model sportowy, którego silnik rozwijał moc 30 KM. Do roku 1932 powstało łącznie 2.100 egzemplarzy.
Zobacz też:

Zapraszamy na Photoday w Muzeum Techniki i Komunikacji! Zrób zdjęcia i zgarnij nagrody

Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie już po remoncie. Zobacz zdjęcia

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto