Tyle że jest tu już uwzględniony całościowy zamysł inwestycyjny zakładający rozbudowę obecnej infrastruktury. Można taniej, jeśli zaczniemy od remontu istniejącego torowiska. A to już koszt niższy o 100 milionów złotych, jak zauważył rok temu Marcin Klassa.
Obecne władze miasta z uporem dążą do realizacji projektu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, mimo że od lat są gotowe i prawie puste tory kolejowe oplatające całe miasto.
W latach 90-tych XX wieku społecznik ze Słonecznego Tadeusz Turek zaproponował wybudowanie skrętu torowego w Zdrojach umożliwiającego bezpośrednie połączenie osiedla z centrum miasta. Co jakiś czas nagłaśniano w mediach pomysł wykorzystania torów kolejowych na rzecz komunikacji miejskiej. Swoje projekty proponowali różni ludzie. Piotr Niedzielski z Uniwersytetu Szczecińskiego, Ryszard Kazimierczak i Ryszard Antolak z firmy Otto Muller Pro-Log, projektującej linie kolejowe, a później miłośnik komunikacji miejskiej, autor książek i działacz szczecińskiego Ruchu Palikota Marcin Klassa.
Wszyscy czterej wzięli pod uwagę możliwość wprowadzania do ruchu tramwajów dwusystemowych, kursujących po torach tramwajowych i kolejowych. Za wzór przyjęto system w Karlsruhe.
Temat podjęli członkowie Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, którzy uznali, że tramwaj dusystemowy będzie bardziej dostępny dla pasażerów, gdyż umożliwi bezpośrednie połączenie centralnych punktów w mieście, takich jak Pl. Rodła czy Brama Portowa z miejscowościami ościennymi jak Police czy port lotniczy w Goleniowie.
Kropla drąży skałę
Co jakiś czas odbywają się konferencje prasowe, różnego rodzaju prezentacje, by uzmysłowić mieszkańcom, a władzom miasta w szczególności, że Szybka Kolej Miejska jest potrzebna już teraz. I cieszy, że coraz więcej ludzi daje się przekonać do komunikacji szynowej. Pod warunkiem unii taryfowej oczywiście.
- Jeśli mam możliwość dojechania z Niebuszewa do Polic w 20 minut pociągiem zamiast autobusem w czterdzieści minut, a w szczycie o wiele dłużej, to wówczas ten argument do mnie przemawia - oznajmiła jedna z uczestniczek spotkania dotyczącego uruchomienia SKM.
Śnieżyca, jaka miała miejsce 11 stycznia 2013 roku, kiedy w wielogodzinnych korkach wraz z samochodami i pojazdami komunikacji miejskiej utkwiły pługi śnieżne, pokazała, że jedynym sprawnym środkiem transportu jest kolej na całkowicie wydzielonych torowiskach.
Podobnie jej zalety dostrzeżono podczas strajku motorniczych i kierowców komunikacji miejskiej latem 1999 roku, kiedy można było korzystać z pociągów na terenie Szczecina za okazaniem biletu miesięcznego ZKM. I to się sprawdziło.
Przypomnijmy, że po zawieszeniu ruchu pasażerskiego we wrześniu 2002 roku, w roku następnym w rejonie Niebuszewa, na torze oznaczonym nr 2 (od strony północnej) wykoleił się pociąg towarowy. Przyczyną był zły stan toru, który zdecydowano się wyłączyć z eksploatacji. Cały ruch odbywał się już tylko torem nr 1 (od strony południowej).
W 2006 roku Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały tor numer 2 od Niebuszewa aż do Polic. Po tej operacji przeniesiono na niego cały ruch a tor numer 1 między Niebuszewem a Gocławiem wyłączono z ruchu. Nie wiadomo, w jakim jest on stanie. Być może wystarczy tylko wycinka roślinności, co wówczas obniżyło by koszty remontu. A być może jest w takim stanie, że wymaga on gruntownego remontu (drewniane podkłady). Od Gocławia do Polic tor nr 1 jest użytkowany, więc zapewne jest w dobrym stanie.
Marcin Klassa zauważa przy tym, że remont obecnej infrastruktury torowej można ograniczyć do remontu drugiego toru od Niebuszewa do Gocławia za około 12 milionów złotych. 25 milionów to koszt remontu wszystkich peronów na trasie do Polic. Zatem na uruchomienie SKM wystarczy około 35 miliomów złotych, o 100 milionów mniej niż w projekcie zakładającym również budowę nowych torowisk i infrastruktury. A do rozbudowy sieci SKM można przystąpić w następnej kolejności. Najważniejsze żeby Szybka Kolej Miejska w ogóle kursowała.
Jak potoczą się losy przedsięwzięcia? Czy władze miejskie i samorządowe podchwycą temat i zaczną realizować projekt SKM? Czas pokaże. Reakcja społeczna i zainteresowanie wśród mieszkańców, w tym użytkowników MM Szczecin, pokazują, że akceptacja dla SKM wzrasta. Czy władze miejskie zapatrzone w markę Floating Garden wykażą się otwartością na społeczne inicjatywy i praktycznym myśleniem? Czas najwyższy.
Szybka Kolej Miejska w Szczecinie. Czytaj więcej:
Recepta na paraliż Szczecina? Szybka Kolej MiejskaDobra informacja dla zwolenników Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Z Polic na Prawobrzeże w 45 minut? Tak, jeśli powstanie SKM [prezentacja]
Szybka Kolej Miejska w Szczecinie. Radni są "za" [prezentacja, wideo]
Szybka Kolei Miejska w Szczecinie: Co Wy na to? [sonda wideo]
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?