Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Model ruchu dla Śródmieścia. Mniej parkingów i dużo zmian

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Model ruchu dla Śródmieścia przygotowała firma WYG International z Warszawy. Efekty pracy zaprezentowała na otwartym spotkaniu.

Zadaniem firmy było opracowanie modelu ruchu dla Śródmieścia oraz zaprojektowanie spójnych rozwiązań w zakresie przestrzeni publicznych - ulic i placów - tj. analizy parkowania w śródmieściu, koncepcji uspokojenia ruchu i zwiększenia dostępności komunikacji publicznej dla obszaru rewitalizacji, w obszarze ulic: Piłsudskiego, al. Piastów, Krzywoustego, placu Zwycięstwa, Niepodległości i alei Jana Pawła II.

Przy opracowaniu koncepcji wzięto pod uwagę nie tylko przebudowę alei Wojska Polskiego - bez tramwaju, z miejscami do parkowania na środku jezdni (202 miejsca, w tym 16 dla niepełnosprawnych+12 miejsc postojowych dla zaopatrzenia) i strefą ograniczenia prędkości do "30", ale również przebudowę placu Zwycięstwa i powrót przystanku tramwajowego na ulicę Krzywoustego, w rejonie skrzyżowania z ulicą Księcia Bogusława X. Planiści proponują także przebudowę placu Zgody w rondo jednopasmowe o szerokości pasa 5 m (z możliwością usuwania przystanków autobusowych na placu). Aleja Wojska Polskiego ma być przyjazna dla pieszych, chodniki mają mieć szerokość od 6,20 aż do 19,40 m!

Co to oznacza dla kierowców? Według autorów koncepcji proponowane zmiany spowodują ograniczenie ruchu na alei Wojska Polskiego, ul. Jagiellońskiej i Bałuki. - Wzrośnie za to ruch na alei Bohaterów Warszawy, alei Jana Pawła II (w kierunku północnym), czy fragmentami alei Niepodległości (w kierunku południowym) - mówi Olga Wardeńska z WYG International.

[sndh]

Na ulicach jednokierunkowych, czyli Monte Cassino, Rayskiego, Śląskiej (od placu Grunwaldzkiego do ul. Bałuki) oraz ulicę Św. Wojciecha (od Jagiellońskiej do Bałuki), gdzie jezdnie będą miały 5 metrów szerokości, autorzy koncepcji zaproponowali nawierzchnię w dwóch kolorach, w celu optycznego zwężenia jezdni, co ma się przełożyć na zwiększenie bezpieczeństwa.

Autorzy koncepcji nie chcą wprowadzać nowych linii autobusowych do tej części miasta, a jedynie zmienić trasy i zwiększyć częstotliwość kursowania linii nr 87 od ul. Owocowej do Warszewa, albo przynajmniej do ulicy Kołłątaja.

Kierowcy stracą część miejsc do parkowania. Szacuje się, że będzie około 20 procent mniej miejsc w stosunku do obecnego stanu.
- Miejsc ubędzie, ze względu na wymiary stanowiska postojowego, wymagane prawem, przy parkowaniu równoległym to 6 metrów - mówi Piotr Tuzimek z WYG International.

CZYTAJ DALEJ

>>>

Jak będą wyglądać ulice?

Ulica Jagiellońska (między alejami: Piastów - Wojska Polskiego) pozostanie dwukierunkowa o szerokości nawierzchni 6,5 m. Na ulicy przewiduje się wprowadzenie strefy ruchu z ograniczeniem prędkości maksymalnej do 30 km/h, a piesi będą mogli przekraczać jezdnię w dowolnym miejscu. Nie przewiduje się ścieżek ani pasów dla rowerzystów. Na skrzyżowaniu z aleją Wojska Polskiego miałoby powstać małe rondo. W ciągu ulicy sugeruje się wykonanie obustronnych stanowisk postojowych usytuowanych równolegle do osi jezdni.

Parkowanie na ulicach Monte Cassino i Rayskiego będzie po jednej stronie równolegle a po drugiej skośnie do osi jezdni, z możliwością zmiany na prostopadłe. Na odcinku jednokierunkowym ul. Śląskiej (plac Grunwaldzki - ul. Edmunda Bałuki) miałyby powstać prostopadłe miejsca parkingowe. Na odcinku dwukierunkowym (ul. Bałuki - ul. Więckowskiego), postój samochodów
sugeruje się w układzie po jednej stronie skośnie, a po drugiej równolegle do osi jezdni.

Nie do poznania zmieni się ulica Kaszubska, gdzie będzie jezdnia z kostki kamiennej oraz ciągów pieszych z dużych płyt granitowych. Na ulicy przewiduje się wprowadzenie strefy ruchu z ograniczeniem prędkości maksymalnej do 30 km/h.

Na odcinku dwukierunkowym ul. Kaszubskiej sugeruje się wykonanie obustronnych stanowisk postojowych w układzie równoległym i prostopadłym do osi jezdni. Na odcinku jednokierunkowym przewidziano parkowanie skośne, ale tylko jednostronne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Model ruchu dla Śródmieścia. Mniej parkingów i dużo zmian - Głos Szczeciński

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto