Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MM Trendy. #Osobowość: Wszystkie kolory Fanfaronady

MM Trendy
MM Trendy
Stroje projektu szczecinianki Darii Salamon noszą dziennikarka ...
Stroje projektu szczecinianki Darii Salamon noszą dziennikarka ... Piotr Miazga Photography / Fanfaronada.eu
Stroje projektu szczecinianki Darii Salamon noszą dziennikarka Agnieszka Szulim, aktorka Urszula Grabowska, wokalistka zespołu Plastic Agnieszka Burcan czy stylistka Zosia Ślotała. Wszystkie pokochały klasyczną, kobiecą tiulową spódnicę.

Autor: Paulina Targaszewska / **Foto: Piotr Miazga Photography / Fanfaronada.eu**

„Tiulówka” to znak rozpoznawczy marki Fanfaronada. Rozkloszowana spódnica dostępna jest w każdym kolorze tęczy. Najchętniej kupowane w tym sezonie są jednak koloru miętowego, szarego, szampańskiego lub toffi.

- To nasz klasyk, bardzo często zamawiany przez klientki - mówi Daria Salamon, projektantka i założycielka Fanfaronady. - Wśród najpopularniejszych projektów są też dżersejowe i jedwabne bluzki. Nasze ubrania kupują kobiety z całego świata. Dla pań ze Szczecina szyjemy głównie na zamówienie. Nigdy nie był to dla nas łatwy ani dochodowy rynek.

Mimo to Fanfaronada nieprzerwanie działa w Szczecinie od 2003 roku. Niektórych może dziwić, że Daria uciekła do Szczecina z... Berlina, który dla wielu osób jest oazą miłośników mody, świątynią kreatywnych projektantów i kolorowym ulicznym wybiegiem.

- Berlin wcale nie jest taki, jak się wielu osobom wydaje - mówi Daria. - Mieszkałam tam 16 lat. Tam też skończyłam studia związane z projektowaniem odzieży. Miałam szansę, żeby tam zostać, pracować, ale Berlin jest dość szary. Panuje w nim dość zachowawcze podejście do mody. Wbrew różnym opiniom Polki są bardziej odważne w kwestii ubioru. Niepotrzebnie mamy kompleks i przekonanie, że na Zachodzie jest lepiej.

Do Szczecina Darię nie przywiodła jednak moda a miłość. Zakochała się, założyła rodzinę, ale o projektowaniu nie zapomniała.

W 2003 roku odbył się wspólny pokaz ubrań projektu Darii i dwóch innych projektantek - Małgorzaty Czerwińskiej i Agnieszki Palczewskiej. Wspólnie pokaz nazwały Fanfaronada.

- To była ciekawa i odważna kolekcja - opowiada Daria. - Niedługo potem pomyślałyśmy, że warto byłoby tworzyć coś własnego, pod swoją marką. Nazwa Fanfaronada została i pasowała do tego, co wtedy tworzyłyśmy. Nie liczyły się wówczas pieniądze, tylko ekspresja. Stroje były odważne, zuchwałe, wyrażałam się przez nie artystycznie. Teraz także uzewnętrzniam swój gust, ale moje projekty są spokojniejsze. No i pojawiła się kolekcja klasyków.

Początki nie były łatwe. Fanfaronada nie była w stanie na siebie zarobić. Kilkakrotnie zmieniano lokalizację pracowni. Najpierw mieściła się przy ul. Monte Cassino, później przy ul. Matejki, Reymonta i Niemierzyńskiej. Teraz Fanfaronadę można znaleźć przy ul. Warcisława na cichym, zielonym osiedlu.

Jasne wnętrze z widokiem na drzewa, a w środku półki z przyborami do szycia, tablica ze szpulkami nici, stoły z maszynami, przebieralnia, gustownie ubrane manekiny i wieszaki z oryginalnymi strojami ułożonymi kolorystycznie. Miejsce inspirujące, energetyzujące, a jednocześnie wyciszające.

- Tu jest nam dobrze i czuję, że już tu zostaniemy - mówi Daria.

Trzon Fanfaronady tworzą trzy osoby: Daria odpowiada za projekty i najważniejsze sprawy organizacyjne, Gosia to mistrzyni sztuki krawieckiej i Angelika, która utrzymuje kontakty z klientami, obsługuje internetowy sklep i jest PR-owcem. Od niedawna pomagają także Aneta i Jagoda.

- To odpowiedni zespół ludzi sprawił, że Fanfaronada istnieje nieprzerwanie od 10 lat - mówi Daria. - Nasza marka stała się rozpoznawalna, zdobyliśmy zaufanie ludzi, a nasze ubrania noszą nawet osoby znane w show-biznesie.

Ubrania od Fanfaronady pokochały m.in. dziennikarki Agnieszka Szulim i Agnieszka Jastrzębska, aktorki Anna Wendzikowska i Urszula Grabowska oraz wokalistka zespołu Plastic Agnieszka Burcan czy stylistka i partnerka Borysa Szyca - Zosia Ślotała.

- Nasze ubrania noszą osoby znane, ale także panie, które nie należą do świata show-biznesu, ale cenią sobie oryginalność i dobrą jakość - mówi Daria. - Najwięcej mamy klientek w wieku od 25 do 35 roku życia. Zwykle wybierają ubrania z kolekcji klasyków, ale mamy też panie, które kupują u nas jedynie ekstrawaganckie i odważne stroje. Jedna z naszych klientek kupiła na swoje wesele białą suknię z wycinanymi kołami. Sprzedałyśmy też kolorową sukienkę w wycinane laleczki. Dużym zainteresowaniem cieszy się też niebieski płaszcz z wycinanymi wzorami. My też nosimy nasze stroje. Choć niektóre są szalone, wszystkie są do noszenia. Można je też bez problemu prać w pralce.

Co posłużyło za wzorzec aktualnej kolekcji lato 2013?

- Inspirowałam się pracownią krawiecką, która towarzyszy mi od dziecka - mówi Daria. - Moja babcia miała taką pracownię. Stale ją podglądałam i od niej uczyłam się podstaw szycia. Do lat dzieciństwa wróciłam w najnowszej kolekcji. W strojach pojawiają się detale, które nawiązują do elementów krawieckich, np. pasek, który wygląda jak centymetr krawiecki, nadrukowane szablony wykrojów, przedruki ze starych żurnali. Kolory, które zastosowałam to głównie beże, ale pojawia się też czerń, żółć i czerwień.

Daria chciałaby, co roku tworzyć dwie kolekcje. Planuje także stale powiększać zestaw klasyków i strojów ślubnych. Mówi, że mogłaby projektować stroje dla piosenkarki Tatiany Okupnik.

- Tatiana ma świetne wyczucie stylu - mówi Daria. - Nosi ubrania klasyczne, ale w każdym jest nutka ekstrawagancji. Myślę, że wspólnie udałoby się nam zaprojektować dla niej ciekawy strój. I na pewno prezentowałaby się w nim fenomenalnie.


>>> MM Trendy. Lista miejsc, gdzie można otrzymać nasz magazyn »


[Czytaj również on-line:

MM Trendy. Szczecin | Styl | Moda | Kultura. Serwis »](http://www.mmszczecin.pl/trendy)


od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto