– Spółka zarządzająca portami w Szczecinie i Świnoujściu jest w bardzo dobrej kondycji finansowej – podkreślał wczoraj Zbigniew Miklewicz, prezes ZMPSiŚ na konferencji dotyczącej strategii.
Krzysztof Sadowski, wiceprezes przypomniał, że w minionych latach spółka zainwestowała ponad 500 mln zł. Przypomniał budowę 9 km dróg w obu portach (ponad 63 mln zł), modernizację infrastruktury kolejowej (77 mln zł), rozbudowę nabrzeża przy elewatorze Ewa za 38 mln zł.
– To będzie pierwsze nabrzeże dostosowane do głębokości toru 12,5 m – podkreślił.
Wymienił także rozbudowę terminala promowego w Świnoujściu za prawie 153 mln zł.
– Nabrzeże o długości 240 m pozwoli przyjmować jednostki o długości ponad 200 m – wyjaśnił Sadowski.
Wspomniał też o budowie nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu za ponad 181 mln zł. Powiedział też o trwającej budowie parkingów w szczecińskim porcie na powierzchni około 9 ha. Inwestycja pochłonie ponad 72 mln zł.
– Budujemy je z oszczędzonych na wspomnianych inwestycjach pieniędzy – dodał.
Paweł Adamarek, wiceprezes odpowiedzialny za finanse w spółce podkreślił, że przychody ZMPSiŚ stanowią przede wszystkim opłaty portowe i dzierżawy. Spółka obniżyła też koszty działalności. A pieniądze na budowę nabrzeża w porcie zewnętrznym świnoujskiego terminalu pozyskała z emisji obligacji.
– Spółki portowe rzeczywiście notują rekordowe przeładunki – dodał Adamarek.
W ubiegłym roku wyniosły prawie 23 mln ton. Ze strategii spółki wynika, iż ZMPSiŚ ma ambicje stać się najważniejszym uniwersalnym portem południowego Bałtyku, skutecznie rywalizującym z Rygą, Rostokiem czy Hamburgiem. Zbigniew Miklewicz dodał, że służyć temu będą inwestycje infrastrukturalne. Do 2022 roku spółka zainwestuje ponad 1 mld zł brutto (licząc fundusze unijne).
– Tor wodny zostanie pogłębiony do 12,5 m. Będzie można obsługiwać w Świnoujściu od strony Bałtyku jednostki o zanurzeniu do 14,5 m, większe statki będą także docierały do Szczecina – wylicza prezes. – Transport na większych jednostkach zmniejszy koszty przewozu ładunków.
Prezes wskazał na inwestycje, które mają poprawić dostępność portów od strony lądu. To m.in. budowa S3 do Świnoujścia, dalsza modernizacja dróg i torów w obu portach, modernizacja magistrali kolejowej „Nadodrzanka”, użeglugowienie Odry, połączenie wodne z Berlinem czy budowa korytarza transportowego Odra- Dunaj. Prezes dodał, że są to inwestycje wpisane w kontrakt terytorialny.
– Trzeba więc tylko przygotować ich realizację – dodał.
Po roku 2022 zarząd chce zająć się Ostrowem Grabowskim, mierzącym blisko 200 ha.
– Jesteśmy na etapie prac studialnych – dodał. – Być może są to najbardziej atrakcyjne tereny portowe w Europie, teraz dziewicze.
Prezes ZMPSiŚ dodał, że Samorządowe Kolegium odwoławcze w październiku ma wyrazić stanowisko dotyczące wysokości opłat dzierżawy nieruchomości portowych.
– Liczę na rozstrzygnięcie w tym roku, i że będzie obowiązywać stawka 0,3 proc. – dodał.
W tej chwili spółki za dzierżawę płacą 3 proc. rocznie od wartości nieruchomości. Prezes poinformował, że lada dzień ogłosi przetarg na dzierżawę Elewatora Ewa.
Wiceprezes Paweł Adamarek przestrzegł przed naciągaczami, którzy próbują wyłudzać akcje pracownicze powołując się na ZMPSiŚ.
– Nie mamy żadnych emisariuszy, wszystkie działania dotyczące wykupu akcji będą realizowane w siedzibie spółki – oświadczył.
Wykup akcji ruszy 1 października.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?