Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro w Szczecinie? Odległa przyszłość

leks
leks
Z pewnością wielu szczecinian choć raz zastanawiało się nad tym czy Szczecin kiedyś może mieć metro. Patrząc na obecną sytuacje z pewnością odpowiedź brzmi - nie teraz.

Metro – ten środek transportu w Polsce jest mało znany. Więcej styczności z nim mają niestety miasta na zachód, jak i na wschód od naszych granic mają.

Jego zalet wymieniać nie trzeba – jest to najlepszy i najszybszy sposób poruszania się w dużych, zakorkowanych miastach, na powierzchni ziemi może być praktycznie nie widoczny i występować tylko jako podziemne zejście.

Metro to też prestiż - kto ma metro, jest nowoczesny i bogaty, bo cena budowy kilku kilometrów podziemnej kolejki może przyprawić o mdłości i liczona jest w miliardach złotówek.

W naszym kraju z ogromnym wysiłkiem udało się wybudować 23,1 km linię metra w Warszawie. Owładnięty tym sukcesem zacząłem być nękany przez jedną myśl. A gdyby tak Szczecin kiedyś miał metro?

Nagle jestem na placu Grunwaldzkim. Wchodzę do małego oszklonego obiektu, zjeżdżam nowoczesnymi, ruchomymi schodami i jestem kilka metrów pod ziemią, na zatłoczonym peronie, słyszę zapowiedź nadjeżdżającego składu, wsiadam i jadę, a po chwili jestem na swoim osiedlu nieświadomy pokonanej odległości. Niestety to tylko wyobraźnia.

Może gdy koniec świata nie nastąpi i na świecie wiele się nie zmieni, gdy będę już siwym dziadkiem wyczytam w gazecie, że miejscy urzędnicy opracowali Studium Wykonalności Metra w Szczecinie i przykładowo na rok 2065 r. planuje się rozpoczęcie inwestycji.

Oprócz Warszawy szybką koleją miejską może się też pochwalić Trójmiasto – można powiedzieć, że tam rolę metra pełni ten środek komunikacji.

Miejscy włodarze wolą o tym nawet nie wspominać, bo narazili, by się na kompromitacje – skoro szybki tramwaj budują już 30 lat, a jedyne co się udało z SST wybudować to Most Pionierów, po którym ma kursować.

Metro - nawet jeśli jest potrzebne i rozwiązałoby problemy komunikacyjne Szczecina w genialny sposób, to nikt go nawet nie planuje, bo jest to zbyt odległa przyszłość by o niej myśleć. Postanowiłem iść pod prąd. Mimo, iż to co piszę przeczyta pewnie kilka osób, popijając herbatkę i po kilku minutach opluwając swoją klawiaturę ze śmiechu, chciałem napisać trochę od siebie na ten temat.

Uważam, że metro w Szczecinie powinno być planowane (nie mylić z budowane). Nawet jeśli przez najbliższe 50 lat nie będzie nam niezbędne to nikt nie może teraz powiedzieć, że z pewnością kolejnym pokoleniom nie wystarczy sił i pieniędzy, by to marzenie kiedyś spełnić.

I nawet nikt nie zapewni, że w przyszłości nie nastąpi taki absurd jak nakaz budowania metra ze strony Unii Europejskiej, która co lepsze da na to pieniądze.

Moim zdaniem powinny powstać koncepcje i założenia niezbędne do tego, by kiedyś gdy znajdą się fundusze można było jak najszybciej rozpocząć budowę. Czy Szczecin w ogóle zasługuje na metro? Jest kilka argumentów za i przeciw.

Na pewno jest dużym, rozwijającym się miastem, bezmyślność urbanistów na Warszewie czy Bezrzeczu ( nie budowanie odpowiednich dróg dojazdowych do tych dzielnic ) może sprawić, że jedynym rozwiązaniem problemu tych dzielnic w przyszłości może być podziemna kolej.

Z drugiej strony Szczecin ma niespełna 400 tys. mieszkańców, kiepskie grunty ( podwyższyły by koszta inwestycji ). Uznaje się, że metro ma największy sens w miastach z ponad 1 mln mieszkańców, chociaż na świecie podziemna kolej istnieje w miastach mniejszych od Szczecina, a nawet z mniejszą liczbą mieszkańców. Jest tylko jedno, ale – nikt nie zapewni, że np. za 30 lat nasze miasto do tego nierealnego miliona nie „dobije”.

Moje pomysły

Nie ukrywam. Czasami, gdy się nad czymś rozmarzę to nie widzę granic. Przykład to podziemne tunele w śródmieściu i deptaki, które jakiś czas temu proponowałem. Tak stało się teraz, zamiast się uczyć wolałem rozmyślać o metrze w Szczecinie.

Doszedłem do wniosków, że ze względu na dużą powierzchnie Szczecina i problemy niektórych dzielnic miało, by ono jakiś sens. Podzieliłem Szczecin na dwie części.

Lewobrzeże – tutaj podstawą komunikacji miałaby być kolej podziemna. Prawobrzeże – budowanie metra z centrum, aż tak daleko, a po drodze przez rzekę, trudne, przemysłowe, niezamieszkałe tereny nie miałoby sensu ( nie mówiąc o kosztach ).

Stwierdziłem, iż na prawobrzeżu można rozbudowywać kolej i szybki tramwaj, ale nie tylko tą podstawową linie, o której w obecnym czasie mowa, a również jej odnogi ( miejscami linia mogłaby również przebiegać pod ziemią ).

Sieć metra z pewnością ograniczyła by rolę tramwaju na lewobrzeżu, ale wytyczyłem trasy w ten sposób, żeby nie dublowały linii tramwajowych, jak również systemu kolei miejskiej jaki mógłby powstać w przyszłości. W tym przypadku oba systemy metro oraz Szybka Kolej byłyby równie sensowne i wzajemnie się uzupełniały.

Tramwaje i autobusy miały by rolę wspomagającą. Rozwoziły, by pasażerów w miejsca, gdzie metro nie dociera i gdzie jego budowa się nie opłaca.

Porównanie szczecina z podobnymi miastami w europie posiadającymi metro:

Co prawda nie udało mi się zgromadzić wszystkich informacji i na pewno istnieją mniejsze miasta w Europie posiadające system metra, ale można co nieco porównać z miastami niemieckimi i Francuskimi.

Według danych Wikipedii:

Na początek Szczecin: 410 tys. Mieszkańców, powierzchnia 301 km. kw., aglomeracja: ok. 600tys.

Lille we Francji: 172 tys. mieszk., powierzchnia 25 km. kw. ( szokujące, ale we Francji są troche inne zasady określania powierzchni miast ) Warte uzupełnienia jest więc, że aglomeracja ma 1mln ludności. Francuzi marzą o sieci metra o długości 45 km, jednak na razie wybudowali około 30km trasy.

Lyon we Francji: 466 tys. mieszk., pow. 47 km. kw., aglomeracja: 1,6 mln mieszk.

Marsylia -//-: 808 tys. mieszk.

Tuluza -//-: Podejrzewam, że z tym miastem moglibyśmy się porównywać. Jego powierzchnia i liczba mieszkańców jest chyba liczona na podobnych zasadach co Szczecina. Jeśli wierzyć Wikipedii jest to miasto wielkości Częstochowy. Liczba mieszkańców około 30 tys. większa niż Szczecina ( łatwo wywnioskow

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto