Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2012: Co zrobić, żeby zdać. Jak dobrze przygotować się do egzaminów

Redakcja MM
Redakcja MM
Matura 2012 Pytania i odpowiedzi Jezyk Polski
Matura 2012 Pytania i odpowiedzi Jezyk Polski Archium
Odliczanie dni do egzaminu dojrzałości rozpoczęło około 350 tysięcy maturzystów. Zobacz pytania z ubiegłego roku i porady specjalistów.

Im bliżej „godziny zero”, tym większy stres dopada każdego z nich. Nie warto jednak wpadać w panikę. Kierując się kilkoma zasadami, można się jeszcze sporo nauczyć.

Matura 2012. Pytania i odpowiedzi

Matura 2012: Język polski 4. maja. Pytania i odpowiedzi

MATURA 2012 MATEMATYKA. ODPOWIEDZI I ARKUSZE Z PYTANIAMI


Dobry początek

Naukę powinniśmy rozpocząć od przygotowania planu. Wskazane jest rozpisanie wszystkich zagadnień oraz zastanowienie się, jaka część materiału jest już opanowana, którą przydałoby się jeszcze solidnie powtórzyć, a co stanowi największy problem.

Następnym krokiem jest zebranie materiałów dotyczących danego zagadnienia.

– Dobrą praktyką jest podzielenie materiału na działy i zaplanowanie ile czasu poświęcimy na naukę każdego z nich. Często radzę moim uczniom, aby uczyli się przechodząc od ogółu do szczegółu. Po przyswojeniu ogólnych założeń, dobrze jest potwierdzić je przykładami i konkretnymi sytuacjami. Jeśli będą ciekawe, lepiej je zapamiętamy – mówi Beata Stachowska, nauczycielka geografii w szkołach ponadgimnazjalnych i ekspert Wydawnictwa Klett, drugiego co do wielkości wydawcy edukacyjnego w Europie.

MATURA 2012 - JĘZYK ANGIELSKI, POZIOM PODSTAWOWY I ROZSZERZONY [PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Praktyka czyni mistrza

Do utrwalenia materiału potrzebne są liczne powtórki. Beata Stachowska przypomina, że warto pamiętać o kilku praktycznych zasadach.

  • Nie ucz się zaraz po przebudzeniu. Naukowcy ustalili, że przez pierwsze 30- 40 minut mózg nie przyswaja potrzebnych informacji i zorientowany jest raczej na zapominanie niż naukę.
  • Rób przerwy. Umysł też potrzebuje odpoczynku. Najlepiej zrelaksować się co około 40 minut. Odpowiednio rozplanowane pauzy sprawiają, że proces uczenia jest bardziej efektywny.
  • Im dłużej się uczysz, tym większa powinna być przerwa.
  • Materiał, który jest trudniejszy do opanowania, szybciej ulega zapomnieniu, dlatego przerwy między powtórzeniami powinny być krótsze. Małe pauzy powinny stosować osoby, które szybko zapominają. Przy zorganizowanej i zwartej strukturze materiału, przerwy mogą być dłuższe.
  • Sprawdź się. Przerabianie testów niezwykle wspomaga naukę.
  • Opanowany materiał najlepiej powtórz tuż przed zaśnięciem. Warto również powtórzyć go na drugi dzień i kolejny raz, np. po tygodniu.

Rób ściągi, ale nie ściągaj

Naukowcy twierdzą, że tym lepiej zapamiętujemy, im częściej mamy kontakt z danym materiałem i im większą ilość zmysłów angażujemy do jego zapamiętania. Dlatego dobrze jest wybierać różne formy odtwarzania zagadnień. Tak więc czytajmy, mówmy, zapisujmy.

Najbardziej popularną formą jest jednak zapisywanie swoimi słowami przerabianego materiału, nawet w formie ściąg.

Nauczyciele uważają, że samo ich robienie jest bardzo pomocne. Ale tylko jeśli traktujemy je jako, skrócone zapiski i nie mamy zamiaru ich używać.

– Uważam, że robienie własnych notatek jest niezwykle przydatne, nawet w formie popularnych ściąg. Dużo łatwiej jest przyswoić materiał, jeśli jest napisany prostym i zrozumiałym dla odbiorcy językiem. Przepisując treść materiału, automatycznie go zapamiętujemy. Często słyszę od moich uczniów, że tworząc ściągi, nauczyli się tak dużo, że nie mieli już potrzeby ich wykorzystywania. Dlatego zachęcam do robienia własnych, skróconych notatek i chowania ich do szuflady. Za ściąganie, zwłaszcza na maturze, czekają poważne konsekwencje. Nie ma sensu ryzykować – twierdzi Beata Stachowska, nauczycielka i ekspert Wydawnictwa Klett

Wspomaganie nauki

Często koncentrujemy się na samej nauce zapominając o wszystkich czynnikach ją wspierających. Przede wszystkim należy zadbać o otoczenie, w którym przebywamy podczas zdobywania wiedzy. Pokój powinien być często wietrzony, ponieważ mózg, zwłaszcza przy takim wysiłku, potrzebuje tlenu. Konieczne jest też zlikwidowanie wszystkich przedmiotów, które nas rozpraszają.

Trzeba pamiętać również o odpowiednim żywieniu. Dieta jest bardzo ważna w procesie uczenia się, o czym uczniowie często zapominają. Powinna być bogata przede wszystkim w warzywa, owoce, orzechy, kiełki, pieczywo z pełnego przemiału oraz ryby. W tych produktach występują związki odpowiedzialne za pamięć, skupienie uwagi, kojarzenie oraz zdolność rozumowania.

Dzień przed

Na dzień przed maturą najlepiej zaplanować sobie dużą dawkę relaksu. Jakakolwiek nauka jest niewskazana. Mózg potrzebuje teraz odpoczynku. Ten dzień należy przeznaczyć wyłącznie na przyjemności. Dobrze wybrać się do kina, ale wyłącznie na komedię - żadnych dramatów czy horrorów. Dobrym pomysłem jest też spacer lub wycieczka rowerowa - dotleni mózg, a wysiłek sprawi, że szybciej zaśniesz. I najważniejsze - pozytywne myślenie. Po tylu miesiącach ciężkiej pracy na pewno osiągnąłeś potrzebną wiedzę.

Powodzenia!

Arkusze egzaminu maturalnego 2011 r.


4 maja 2011 r.

Język polski

poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania


poziom rozszerzony –
arkusz + kryteria oceniania


arkusz dla osób niesłyszących – arkusz + kryteria oceniania


5 maja 2011 r.

Matematyka


poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania

poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania


6 maja 2011 r.

Język angielski

poziom podstawowy – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.I – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.II – arkusz + transkrypcja
arkusz dla osób niesłyszących – arkusz + kryteria oceniania

Język angielski w klasach dwujęzycznych


cz.I – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
cz.II – arkusz

 



9 maja 2011 r.

WOS


poziom podstawowy – arkusz+ kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania
arkusz dla osób niesłyszących – arkusz + kryteria oceniania

Historia sztuki


poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania


10 maja 2011 r.

Biologia

poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania

Historia muzyki


poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania


11 maja 2011 r.

Język niemiecki


poziom podstawowy – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.I – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.II – arkusz + transkrypcja

Język niemiecki w klasach dwujęzycznych


cz.I – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
cz.II – arkusz


12 maja 2011 r.

Fizyka


poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania

Filozofia


poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania



13 maja 2011 r.

W arkuszu maturalnym z geografii na poziomie rozszerzonym w zadaniu 12 umieszczono dwa razy ten sam klimatogram. Za poprawne przyporządkowanie trzech różnych formacji roślinnych zdający otrzyma 2 punkty, za poprawne przyporządkowanie dwóch różnych formacji zdający otrzyma 1 punkt.

Geografia


poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania
mapa

Wiedza o tańcu


poziom podstawowy – arkusz
poziom rozszerzony – arkusz


16 maja 2011 r.

Język rosyjski


poziom podstawowy – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.I – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.II – arkusz + transkrypcja


17 maja 2011 r.

Informatyka


poziom podstawowy cz.I– arkusz + kryteria oceniania
poziom podstawowy cz.II – arkusz
dane

poziom rozszerzony cz.I – arkusz + kryteria oceniania


poziom rozszerzony cz.II – arkusz
dane

 

Język łaciński i kultura antyczna

poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania


18 maja 2011 r.

Historia

poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania

Chemia


poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania


19 maja 2011 r.

Język francuski


poziom podstawowy – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.I – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.II – arkusz + transkrypcja

Język francuski w klasach dwujęzycznych


cz.I – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
cz.II – arkusz


20 maja 2011 r.

Język hiszpański


poziom podstawowy – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.I – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.II – arkusz + transkrypcja

Język hiszpański w klasach dwujęzycznych


cz.I – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
cz.II – arkusz


23 maja 2011 r.


Język włoski



poziom podstawowy – arkusz + transkrypcja + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.I – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony cz.II – arkusz + transkrypcja

 

Język białoruski

poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania

Język kaszubski


poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania
poziom rozszerzony – arkusz + kryteria oceniania

Język litewski



poziom podstawowy – arkusz + kryteria oceniania

 

Język ukraiński


poziom podstawowy – arkusz
poziom rozszerzony – arkusz


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto