Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linie kolejowe w naszym regionie zostaną zlikwidowane?

Redakcja MM
Redakcja MM
Samorząd województwa jest zaniepokojony informacjami o ...
Samorząd województwa jest zaniepokojony informacjami o ... Sebastian Wołosz
Samorząd województwa jest zaniepokojony informacjami o zagrożeniu likwidacją części linii kolejowych.

Marek Jaszczyński
marek.jaszczyń[email protected]

Raport opublikował portal "Rynek Kolejowy" powołując się na dokumentację firmy konsultingowej McKinsey, która przeprowadziła badania na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe.

Firma sprawdziła, które trasy regionalne oraz lokalne są najbardziej deficytowe. Postuluje ich zamknięcie, przekazanie samorządom lub likwidację czyli rozbiórkę.

– Z dużym niepokojem przyjąłem informacje dotyczące zamiaru likwidacji linii kolejowych w naszym regionie – mówi Wojciech Drożdż, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. – Szczególnie bulwersujące wydały mi się propozycje dotyczące likwidacji (bądź przekazania samorządowi) linii nr 406, 431, 432 i 433, których realizacja skutkowałaby całkowitym odcięciem od sieci PKP PLK S.A. Zakładów Chemicznych Police oraz lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie. To w konsekwencji doprowadziłoby do pozbawienia mieszkańców województwa zachodniopomorskiego kolejowych przewozów regionalnych, gdyż tam zlokalizowane jest główne zaplecze techniczne Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

List w tej sprawie trafił do kierownictwa Polskich Linii Kolejowych, spółki, która zarządza infrastrukturą.

W wykazie firmy McKinsey znalazły się linie czynne w ruchu nie tylko towarowym, ale i pasażerskim. Wśród propozycji jest likwidacja zelektryfikowanej linii 407 z Wysokiej Kamieńskiej do Kamienia Pomorskiego (ponad 17 km). W raporcie znalazł się także dwudziestosześciokilometrowy odcinek szlaku nr 411 między Stargardem Szczecińskim a Pyrzycami oraz linia nr 422 z Pyrzyc do Głazowa (23 km). Do złomowania miałby także pójść odcinek linii nr 406 z Polic do Trzebieży (13,5 km).

Na terenie Szczecina do rozbiórki miałaby pójść linia nr 417 z Dąbia do bocznicy SEC oraz półtorakilometrowy odcinek ze stacji Port Centralny do Nabrzeża Starówka. Na drugiej liście znalazły się linie, których przejęcie będzie zaproponowane samorządom.

Tutaj wśród propozycji jest oddanie linii nr 406 ze Szczecina do Polic (24 km), linii nr 431 z Polic do Zakładów Chemicznych. Doradcy proponują także przekazanie czterokilometrowej linii nr 432 Szczecin Wstowo – Szczecin Turzyn oraz ponad trzykilometrowego odcinka linii nr 433 prowadzącego ze Szczecina Głównego do Szczecina Gumieniec.

PLK PKP w odpowiedzi na te rewelacje ostro zareagowała.

– Nie mamy zamiaru likwidacji i rozbiórki linii, są to działania podjęte w celu szczegółowego zbadania finansów PLK – tłumaczy Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Dokumenty zamieszczone na stronie wraz z artykułem nie mówią o zamiarze likwidacji czy też rozbiórki linii kolejowych. W piśmie przewodnim zwracamy się do zakładów linii kolejowych o podanie wykazu prac na wybranych liniach. Załączniki zawierają wykaz tych linii. Nigdzie nie ma tam wzmianki, że są to linie do likwidacji czy rozbiórki.


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto