Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Likwidacja roweru miejskiego w Szczecinie? Proponuje to... Rowerowy Szczecin

Oskar Masternak
Oskar Masternak
- Opowiadamy się za stopniową likwidacją roweru publicznego w takim kształcie jak obecnie i przeznaczeniem zaoszczędzonych środków na inwestycje trwałe związane z aktywnym transportem - uważają członkowie stowarzyszenia Rowerowy Szczecin.

Stanowisko cyklistów może wydawać się niedorzeczne, skoro jednym z celów stowarzyszenia jest „popularyzacja roweru jako przyjaznego dla środowiska środka transportu oraz idealnego środka codziennego transportu”, w co wpisuje się sieć roweru miejskiego.

ZOBACZ TEŻ:

Na rowerach w Nowy Rok, czyli rajd nad Świdwie [ZDJĘCIA]

Jednak Rowerowy Szczecin dokładnie tłumaczy, że istnienie drogiego w utrzymaniu systemu nie przekłada się na zmianę przyzwyczajeń transportowych mieszkańców naszego miasta.

- Nie negujemy tego, że rower publiczny odegrał znaczącą rolę w propagowaniu idei roweru jako środka transportu. Był to ważny etap, który jednak warto zakończyć. Sugerujemy stopniowe wygaszanie roweru - proponuje Rowerowy Szczecin, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można przeznaczyć na budowę nowych dróg rowerowych, które połączyłyby istniejące fragmenty.

W stanowisku poruszono również stan techniczny jednośladów.

- Rozklekotany, skrzypiący rower nie daje przyjemności z jazdy oraz może być niebezpieczny dla samego użytkownika - uważają aktywiści.

ZOBACZ TEŻ:

Niemal w tym samym momencie spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne rozpisało przetarg na zakup nowych pojazdów oraz na zakup części zamiennych.

- Nominalnie system składa się z ponad 700 rowerów, ale na przykład w październiku 2019 roku średnia dzienna liczba rowerów na ulicach (czyli bez serwisowanych, remontowanych, kradzionych itp.) wyniosła 481 - informuje Anna Szotkowska, zastępca prezydenta miasta.

Rowerowy Szczecin zwraca również uwagę na brak planu rozwoju i przypadkowość powstawania nowych stacji.

- Początkowo sieć roweru miejskiego była prezentowana przez Urząd Miasta jako uzupełnienie systemu transportu publicznego, w toku rozbudowy systemu i decyzji o lokalizacji kolejnych stacji funkcja ta uległa dezintegracji, a rower publiczny zaczął służyć głównie jako środek rekreacji. Pytanie o funkcję wydaje się kluczowe, gdyż każdy projekt powinien zaczynać od jej określenia. Kształt czy model funkcjonowania systemu powinien bezpośrednio wynikać z postawionego celu. Dla celów transportowych potrzebne są inne lokalizacje i gęstość stacji, ilość rowerów, ich wyposażenie - zauważa Rowerowy Szczecin.

Jeździsz rowerem? O tych przepisach musisz pamiętać!

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto