Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto skorzysta na nowej linii tramwajowej do granic Szczecina?

Marek Jaszczyński
UM Szczecin
W tym miesiącu planowany jest wybór wykonawcy nowej linii tramwajowej na szczecińskich Gumieńcach. Pytamy eksperta jak i czy linia przyda się także mieszkańcom Mierzyna? Czy mieszkańcy mogą przesiąść się na tramwaj? Jeśli tak, to pod jakimi warunkami?

Przypomnijmy, że inwestycja obejmuje:

  • modernizację trasy tramwajowej na odcinku od Ronda Gierosa do ul. Kwiatowej z dobudową drugiego toru
  • oraz budowę nowego odcinka dwutorowego od ul. Kwiatowej do nowoprojektowanej pętli Mierzyn,
  • przebudowę układu drogowego w ciągu ulicy Ku Słońcu,
  • wykonanie pętli autobusowej wraz z ciągami pieszymi, rowerowymi i parkingami rowerowymi dla obsługi podróżnych.

Szacuje się, że akceptowana przez pieszego odległość do przystanku komunikacji zbiorowej waha się od 500 do nawet 1000 m.

CZYTAJ WIĘCEJ: Co z tramwajem do Mierzyna? Na wykonawcę jeszcze poczekamy...

- Wydłużenie trasy tramwajowej w okolice CH Ster może zdecydowanie poprawić kwestię podróży multimodalnych (czyli przewozu osób lub towarów, przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu - przyp. red.) mieszkańców Mierzyna oraz kolejnych miejscowości zlokalizowanych w ciągu drogi krajowej 10 - mówi dr inż. Krystian Pietrzak, prodziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie.

Jak wylicza, po pierwsze, lokalizacja nowej pętli w pobliżu dużych parkingów ułatwi korzystanie z tramwaju linii 8 i 10 dotychczasowym kierowcom samochodów.

Po drugie, przybliżenie pętli w kierunku Mierzyna oznaczać będzie relatywne zmniejszenie liczby kilometrów pokonywanych przez autobusy miejskie kursujące w ramach funkcji dowozowo-odwozowej (np. linie 108, 124).

- W mojej opinii zaoszczędzone w ten sposób kwoty gmina powinna przeznaczyć na dodatkowe kursy tych autobusów, zwiększając zatem ich częstotliwość na wskazanych liniach - kontynuuje ekspert. - To również może dodatkowo wpłynąć na zainteresowanie mieszkańców transportem zbiorowym. Po trzecie, inwestycja zakłada również budowę drugiego toru na dotychczas jednotorowym odcinku od Ronda Gierosa do skrzyżowania ulic Ku Słońcu i Kwiatowej. Dzięki temu tramwaj będzie poruszał się wyłącznie po wydzielonej dla niego infrastrukturze, bez wspólnych odcinków z pojazdami indywidualnymi.

- W aspekcie zwiększenia zainteresowania transportem publicznym, warte rozważenia jest również włączenie samego Mierzyna do systemu Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Takie rozwiązanie staje się coraz bardziej skuteczną formą przemieszczania w ramach funkcji dowozowo-odwozowej - dodaje dr inż. Krystian Pietrzak.

Jak zauważa nasz ekspert, podróż samochodem po ścisłym centrum Szczecina, w ciągu najbliższych kilku lat może stawać się coraz trudniejsza.

Spodziewać się można poszerzania strefy płatnego parkowania i znacznego zwiększenia opłat za strefę. Przyjęta w 2018 roku Ustawa o elektromobilności, pozwala miastu ponadto na tworzenie stref czystego transportu, do którego wjeżdżać będą mogły wyłącznie pojazdy zeroemisyjne.

CZYTAJ TEŻ: To już pewne. Do Mierzyna dojedziemy tramwajem. Kiedy? [WIZUALIZACJE]

To już pewne. Do Mierzyna dojedziemy tramwajem. Kiedy? [WIZUALIZACJE]

W przyszłym roku ruszy budowa węzła "Granitowa", ma też zostać zmodernizowany odcinek ulicy Hożej. 

Ruszy też budowa nowej linii tramwajowej wraz z pętlą Mierzyn. 

Ale to nie koniec inwestycji! Zobaczcie szczegóły na kolejnych slajdach! >>>



ZOBACZ TEŻ WIDEO: Rozmowa tygodnia Gs24.pl z Piotrem Krzystkiem, prezydentem Szczecina

Będzie się działo w Szczecinie w 2019 roku. Oto przegląd inw...

ZOBACZ TEŻ WIDEO: Rozmowa tygodnia Gs24.pl z Piotrem Krzystkiem, prezydentem Szczecina

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kto skorzysta na nowej linii tramwajowej do granic Szczecina? - Szczecin Nasze Miasto

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto