Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Komunikacja w Szczecinie. Zobacz, co nas czeka w 2015 roku

Redakcja MM
Redakcja MM
Podsumowujemy 2014 rok w komunikacji w Szczecinie i zapowiadamy co nas czeka w 2015.

Marek Jaszczyński
[email protected]
Styczeń przywitał nas utrudnieniami na alei Piastów. Kłopoty mieli zarówno pasażerowie, jak i kierowcy. Wszystko z powodu remontu torowiska.

Najgorsze dla zmotoryzowanych okazało się zajęcie przez ekipy prowadzące remont, dwóch pasów przy placu Kościuszki. Jadący ulicą Krzywoustego od placu Zwycięstwa stali w zatorze.
Także w styczniu doszło do znacznych zmian w siatce połączeń autobusowych. Zmienione zostały trasy autobusów linii 58 i 59. Tym samym komunikacją zostały objęte ulice Robotnicza i Strzałowska.

Szczecin w drugiej "dziesiątce" W marcu ukazał się ranking, który opracowało samorządowe pismo "Wspólnota". Szczecin znalazł się na 11. miejscu wśród 19 miast jeżeli chodzi o komunikacje miejską. Jakość komunikacji miejskiej oceniona została według kryteriów odzwierciedlających komfort korzystania z autobusów i tramwajów.

Do sporządzenia rankingu przyjęty został system punktowy. W szczecińskim taborze blisko połowa to pojazdy niskopodłogowe.

Dla porównania Gdynia i Zielona Góra mają wyłącznie tabor niskopodłogowy. U nas średni wiek taboru to 14,5 roku. Wypadamy lepiej niż Kraków (25 lat) czy Wrocław (18 lat), ale gorzej niż w Kielce (prawie 8 lat) czy Lublin (7,5 roku).

Za średnią pensję w województwie można kupić 1198 normalnych biletów. To więcej niż w Poznaniu (986), ale mniej niż w Rzeszowie (1322).

W kwietniu w zajezdni Pogodno oficjalnie podsumowano dostawę niskopodłogowych tramwajów do Szczecina. To był koniec realizacji przetargu, który trwał od listopada 2010 roku. Także w tym miesiącu wróciła komunikacja tramwajowa na Aleję Piastów. Odbył się próbny przejazd tramwaju po nowym torowisku wraz ze służbami technicznymi. W czasie przejazdu sprawdzano torowisko i sieć.

Za to wagony tramwajowe zniknęły z innej części miasta. Rozpoczęła się wielka przebudowa Potulickiej i Narutowicza, która ma zakończyć się do lata bieżącego roku. Generalny wykonawca ma czas do 26 września 2015 roku na wykonanie modernizacji.

Lipiec 2014 roku przeszedł do historii regionu. Pierwsza gmina w Zachodniopomorskiem wprowadziła bezpłatną komunikację miejską. To Goleniów. Mieszkańcy za darmo będą jeździć od 1 lipca.

Jeżdzą za darmo  - Przygotowywaliśmy się do tego od dłuższego czasu. Obecnie kończy się trzyletnia umowa z dotychczasowym przewoźnikiem - mówi Tomasz Banach, zastępca burmistrza Goleniowa. - Bezpłatna komunikacja zniesie ograniczenia w dostępie do dóbr. Ma to ułatwić życie mieszkańcom.

Po Goleniowe, w którym mieszka ok. 23 tysięcy osób (w gminie 34 tys.) kursuje sześć linii, m.in. do Helenowa oraz tzw. zielona linia do Lubczyny.

Lipiec 2014 był gorący nie tylko z powodu letnich upałów. Oburzenie wywołała informacja o skróceniu od 1 sierpnia autobusu pospiesznego linii A, który zamiast do pętli przy ulicy Studziennej zacznie kursować z prawobrzeża do placu Rodła. Ta decyzja wywołała oburzenie szczecinian. Przeciwnicy zmian argumentowali, że przystanek "Komuny Paryskiej" jest trzecim przystankiem linii A, na którym następuje największa wymiana pasażerów. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wyjaśniał, że linia została skrócona na próbę.

W lipcu rozpoczął się także remont torowiska na ulicy Gdańskiej i Energetyków. Wiadomo, że prace nie skończą się w lutym jak planowano, ale później.

- Termin zakończenia prac został przesunięty na maj przyszłego roku - informuje Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie.

Również  w lipcu poznaliśmy niepokojące dane dotyczące sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Kupiliśmy mniej biletów jednorazowych i miesięcznych.
W sierpniu też nie brakowało mocnych wrażeń. Okazało się, że pętla przesiadkowa dla SzczecińskiegoSzybkiego Tramwaju ma powstać pół roku później niż SST.

Magistrat tłumaczy, że w projekcie budowy SST przy ul. Turkusowej nie była przewidziana pętla autobusowa.

- To odrębne zadanie w celu usprawnienia komunikacji, tak samo odrębnym zadaniem będzie budowa parkingu Park&Ride przy przystanku "Lotnisko" - mówi Łukasz Kolasa ze szczecińskiego magistratu. - Zdaję sobie sprawę, że wygląda to dziwnie, ale starania o budowę pętli zaczęły się z chwilą, kiedy było wiadomo, że powstanie szybki tramwaj.

Także w sierpniu rozpoczął się montaż kasowników biletu elektronicznego.

Urządzenia montowane są równolegle w autobusach i tramwajach. Ich zakończenie planowane było na jesień 2014. Plany były ambitne, ale okazało się, że system biletu elektronicznego ruszy dopiero w tym roku.

Czekamy na e-bilety A Powody opóźnienia biletu elektronicznego są dwa. To brak dostępności niektórych pojazdów komunikacji miejskiej w celu zamontowania urządzeń.

- Chodzi o konstrukcję Solaris, firma wymaga osobistego przyjazdu i nadzoru nad pracami GMV - mówi Krzysztof Miller z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. - Jesteśmy w połowie harmonogramu wykonania prac. Druga przesłanka formalna, która uniemożliwia uruchomienie jednorazowego biletu elektronicznego to zdjęcie z obrad ostatniej sesji uchwały o e-bilecie. Trafi na obrady rady nowej kadencji. - Daje nam to czas na testowanie systemu. Termin realizacji drugiego etapu został przesunięty na pierwszy kwartał 2015 roku - mówi Krzysztof Miller.

Wykonawca prac miał 14 miesięcy na realizację inwestycji, a więc do sierpnia ub. roku. Termin przesunięto na koniec listopada.

Zobacz więcej:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto