Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Komunikacja miejska w Szczecinie: Czy można ją usprawnić?

cyfrek
cyfrek
W Szczecinie mamy w sumie 12 tramwajowych linii dziennych. Co zrobić, aby naszą komunikację miejską usprawnić.

Na początek proponowałbym przyjrzeć się niektórym liniom kursującym po naszym mieście. Jako pierwszą do zmian zakwalifikowałbym linię nr 4, która kursuje wyłącznie w ciągu roku szkolnego. Moja propozycja polegałaby na skierowaniu tej linii z Pomorzan na Krzekowo.

Jak wiemy przy al. Piastów znajdują się domy studenckie dwóch największych uczelni w Szczecinie, natomiast na Pogodnie uczelnie te mają wiele swoich wydziałów. Pamiętam, kiedy sam byłem studentem dojazd na uczelnie zawsze odbywał się z przesiadką na Placu Kościuszki i zabierał mi dużo czasu ze względu na nikłą synchronizację linii. Według proponowanej przeze mnie trasy linia zaczynała by swój bieg na Pomorzanach i skręcała w ul. Jagiellońską z Al. Piastów i dalej kursowałaby w kierunku pętli na Krzekowie.

Moim zdaniem dobrym pomysłem byłoby również stworzenie linii, która łączyłaby Plac Rodła z Pomorzanami lub Gumieńcami poprzez Bramę Portową. Jak wiemy po przebudowie Bramy Portowej i wykonaniu prawoskrętu z Al. Niepodległości w Bolesława Krzywoustego taka linia mogłaby powstać i zostać skierowana właśnie na Pomorzany lub Gumieńce. Wariant z pętlą na Gumieńcach wydaje się korzystniejszy ze względu na bliskość Cmentarza Centralnego i połączenia dzielnic północnych z nekropolią podczas święta zmarłych.

Z planów miasta warto wspomnieć o projektach budowy nowych torowisk w ciągu ulic Mieszka I czy 26 kwietnia i Taczaka, Spacerowej. Jednak to odległa przyszłość jak sądzę. Nowe torowiska na Mieszka I i 26 Kwietnia znacznie ułatwiłyby komunikację dla mieszkańców wielkich osiedli tj. Reda czy Kaliny.

Natomiast budowa pętli na ulicy Szafera i połączenie jej z torowiskiem w ciągu ul. Wojska Polskiego, a także przedłużenie trasu „trójki” z Lasku Arkońskiego w ciągu ul. Spacerowej i włączenie jej w układ komunikacyjny miasta poprzez budowę wielokierunkowego skrzyżowania tramwajowego na ul. Wojska Polskiego umożliwi utworzenie nowych linii i stworzenie nowych możliwości w obsłudze potoków pasażerskich w północno-zachodnich dzielnic Szczecina.

Kolejną ważną, żeby nie powiedzieć najważniejszą inwestycją, w komunikacji miejskiej Szczecina pozostaje od wielu lat niezmiennie Szczeciński Szybki Tramwaj (nazywany przeze mnie pieszczotliwie „szyszką”). Jego budowa znacznie usprawni organizację ruchu pasażerskiego lewo i prawobrzeżnej części Szczecina. Szkoda, iż w pierwszym etapie jego budowy, pętla końcowa zostanie zlokalizowana na tyłach hali Selgros. Jednak w całościowej koncepcji trasa tramwaju ma zostać wydłużona, aż do Kijewa co w sposób istotny poprawi komunikację dzielnic „sypialnych” z centrum miasta.

Chciałbym również przypomnieć może trochę zapomnianą, ale również wartą realizacji koncepcję, by w Szczecinie powstały dwie linie szybkiego tramwaju. Druga linia miałaby łączyć północne dzielnice, tj. Gocław, Golęcino z centrum poprzez Plac Rodła i dalej przez Bramę Portową kończyć swój bieg na pętli Potulicka.

Moim zdaniem dla usprawnienia komunikacji miejskiej w rozbudowującej się w szybkim tempie dzielnicy Warszewo konieczne jest jak najszybsze wybudowani nowej trasy tramwajowej, która umożliwiałaby komfortowe połączenie tej dzielnicy z innymi częściami miasta.

W moich marzeniach jest budowa linii podmiejskich. Widziałbym takie linie w następujących kierunkach: do Warzymic i Przecława, Mierzyna oraz w kierunku Bezrzecza i Pilchowa. Jednak myślę, iż takie projekty jeszcze przez długie lata pozostaną jedynie w sferze marzeń.

Jeśli już fantazjujemy to może na koniec moich marzeń wspomniałbym o wykorzystaniu dla potrzeb komunikacji miejskiej torowisk kolejowych, które łączą ze sobą wiele miejscowości i dzielnic Szczecina poczynając od podszczecińskich miejscowości takich jak Trzebież, Police przez dzielnice Skolwin, Niebuszewo, Turzyn, Dworzec Główny, aż po Prawobrzeże, czyli Dąbie, Załom, Słoneczne, Majowe, czy Podjuchy.

Jednak koncepcja szybkiej kolei miejskiej w Szczecinie w dniu dzisiejszym nie jest chyba nawet rozważana. Wykorzystanie torowisk kolejowych do obsługi komunikacji miejskiej moim zdaniem rozwiązałoby część problemów z komunikacją miejską w Szczecinie. Jednak nie spodziewałbym się realizacji tej koncepcji w najbliższych latach, a szkoda.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto