Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejny przetarg z wysokimi ofertami. Złe wieści w sprawie Węzła Wschodniego i wiaduktów Warszawskich

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
To kolejny przetarg w tym roku, w którym oferty są znacznie wyższe niż zakładane wydatki.
To kolejny przetarg w tym roku, w którym oferty są znacznie wyższe niż zakładane wydatki. Dariusz Bloch
W postępowaniu przetargowym dotyczącym Węzła Wschodniego i wiaduktów Warszawskich w Bydgoszczy, których przebudowa w najbliższych latach jest konieczna, wpłynęły cztery oferty. Niestety wszystkie są wyższe niż planowane wydatki – najniższa o 1,5 raza.

We wtorek (5 września) otwarto oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Przebudowa Węzła Wschodniego w Bydgoszczy”. Inwestycja ma być zlokalizowana w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną wraz z adaptacją skrzyżowań i niezbędnym kompleksowym zagospodarowaniem terenu.

ZDMiKP przewiduje wydatek 1,6 mln zł. Niestety, żadna z ofert nie jest nawet blisko tej kwoty. Najniższą cenę oferuje Pracownia Projektowa MID z Gdańska – 2,47 mln zł. Więcej oczekują pozostali oferenci – konsorcjum firm BAK z Bydgoszczy i AXIAL z Poznania 3,07 mln zł, Multiconsult z Warszawy blisko 4,5 mln zł, a Biuro Projektów Drosystem ponad 4,8 mln zł.

Oferty firm nie różnią się pod kątem doświadczenia koordynatora projektu, ale nie są równoważne jeśli chodzi o doświadczenia projektanta branży mostowej. Na tym tle najlepiej wypada MID oraz konsorcjum, które zgłosiły po 4 takie projekty.

– Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej. W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe – wyjaśniał Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, gdy w czerwcu ogłaszał przetarg.

Projekt ma pozwolić na powstanie:

  • bezkolizyjnego połączenia ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską;
  • bezkolizyjnego połączenia ul. Kaplicznej z Fordońską (likwidacja skrzyżowania, poprawiająca bezpieczeństwo i ułatwiająca dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły);
  • budowę wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej (usprawnienie przejazdu, poprawienie połączenia z bocznymi ulicami i wyeliminowanie części punktów kolizyjnych na przecięciu Kamiennej z Fordońską).

W ramach przetargu drogowcy chcą również przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych wiaduktów Warszawskich. Projektanci mają zaproponować warianty, które będą zawierały po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe, odwodnienie i oświetlenie. Koncepcje muszą uwzględniać zlokalizowaną w okolicy infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.

Niezbędna inwestycja

Pod koniec 2020 roku ZDMiKP poinformował o złym stanie wiaduktów Warszawskich. Wprowadzono tam ograniczenia prędkości i wykonano prace naprawcze (pod obiektami pojawiło się 8 podpór). Remont jest rozwiązaniem przejściowym. Dzięki niemu z wiaduktów można korzystać przez 10 kolejnych lat.

Wydłużenie czasu użyteczności pozwala na przygotowanie się do przebudowy wiaduktów. Rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich planowana jest na lata 2026-2029. Szacowany wstępny koszt budowy nowej przeprawy w ciągu ul. Fordońskiej to ok. 200 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maciej Wąsik zeznaje przed komisją śledczą. Doszło do awantury

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto