Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej Plus. Jakie projekty zgłosiło województwo zachodniopomorskie? Sprawdź

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Z województwa zachodniopomorskiego wpłynęły cztery wnioski do krajowego programu Kolej Plus. 27 listopada przekonamy się, czy przeszły do kolejnego etapu.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart 5,6 mld zł. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.

Lista wniosków zostanie ogłoszona 27 listopada. Obecnie nadesłane zgłoszenia są oceniane pod względem formalnym i na tej podstawie kwalifikowane do kolejnego etapu.

WIDEO: Ze Szczecina do Poznania pociągiem 160 km/h i 50 min krócej. Kiedy?

Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą szczegółową ocenę formalną każdego ze wszystkich 96 nadesłanych wniosków. Były rozmowy z wnioskodawcami, by do kolejnego etapu, który ogłosimy z końcem listopada, przeszły propozycje, które spełniają postawione w Programie kryteria. Na kolejnym etapie rolą samorządów będzie przygotowanie koncepcji dla zgłoszonych inwestycji. Duże zaangażowanie samorządów pokazuje, jak ważna jest realizacja Programu Kolej Plus – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jakie pomysły zostały zgłoszone z naszego regionu?

To odbudowa połączenia ze Stargardu do Kostrzyna, z Myśliborza do Gorzowa Wielkopolskiego oraz budowa stacji Tuczno Krajeńskie. Ostatni pomysł to reaktywacja połączenia kolejowego Dobra-Szczecin.

ZOBACZ TEŻ:

Projekt zgłoszony do programu Kolej Plus zakłada odbudowę linii ze Stobna Szczecińskiego przez Dołuje – Wąwelnica do Dobrej

Z Dobrej do Szczecina pojedziemy pociągiem? Jest taki pomysł

- Projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. Samorząd Województwa zgłoszone projekty - które mają przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu - traktuje jako plan minimum – informuje Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - W związku z możliwością pozyskiwania środków, które może przynieść Krajowy Program Odbudowy, pozostałe kluczowe inwestycje będę zgłaszane do realizacji w ramach tego programu.

Pierwszy projekt dotyczy modernizacji i odbudowy kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) - Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. Drugi to odbudowa i rewitalizacja linii kolejowej nr 415 umożliwiającej przywrócenie połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wielkopolski. W tym przypadku chodzi o odcinek przebiegający w granicach naszego województwa. Trzeci projekt to poprawa przepustowości linii kolejowej nr 403 poprzez budowę stacji Tuczno Krajeńskie.

Czwarty pomysł zakłada odbudowę linii ze Stobna Szczecińskiego przez Dołuje – Wąwelnica do Dobrej. Projekt "Odbudowa połączenia kolejowego do Dobrej jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" zakłada wykonanie studium projektowo-technicznego i wykonanie prac. Byłaby to linia zelektryfikowana, jednotorowa, z peronami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

ZOBACZ TEŻ:

Krótko o historii Kolei Randowskiej (Randower Kleinbahn)

W maju 1897 roku uruchomiono wąskotorowe połączenie miedzy Stobnem Szczecińskim a Stolzenburger Glashütte (dziś miejscowość Glashütte w gminie Rothenklempenow w Niemczech). Osiem lat później na trasie doszło do zmiany prześwitu toru i ruszyła kolej normalnotorowa. Jesienią 1906 roku otwarto jednotorowy odcinek ze stacji Stolzenburger Glashütte do Nowego Warpna.

W sierpniu 1945 roku linię od Dobrej do Nowe Warpno rozebrano w ramach reparacji wojennych dla ZSRR. W 1973 roku odcinek Stobno Szczecińskie - Dobra Szczecińska został zamknięty dla ruchu pasażerskiego. Prawdopodobnie w 1987 roku fragment z Dołuj do Dobrej został rozebrany. Pod koniec ubiegłego wieku ruch towarowy ze Stobna do Dołuj został zawieszony.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Nowe stacje, przystanki i mosty. Linia kolejowa Szczecin-Poz...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto