Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koła nowych Bike_S w Szczecinie będą większe? Co to znaczy dla użytkowników? Najnowsze informacje

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Nowe rowery Bike_S mają mieć większe koła niż dotychczasowe. Zdaniem jednej z firm zainteresowanych dostarczeniem jednośladów do Szczecina, obręcze o większej średnicy mogą dyskryminować osoby niższe. Ponadto dotychczasowy operator składa odwołanie, w którym stwierdza, że m.in. wymagana przez miasto wielkość kół narusza uczciwą konkurencję.

Pod koniec marca miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne ogłosiła przetarg na dostarczenie nowych jednośladów publicznych. Zamówienie obejmuje dostawę 800 rowerów w trzech etapach: 400, 200 i 200. Będą to pojazdy IV generacji, wyposażone w GPS i urządzenia zabezpieczające przed nieuprawnionym wypożyczeniem.

Nowe rowery będą miały 28-calowe koła (dotychczas 26 cali). Pozostałe elementy wyposażenia analogiczne do obecnych: piasta tylna – trzybiegowa z zintegrowanym nożnym hamulcem typu torpedo. Piasta przednia – z hamulcem bębnowym, zintegrowana z prądnicą. Bagażnik (koszyk) – metalowy, na kierownicy, umożliwiający przewóz przedmiotów o pojemności 4-6 litrów i masie do 10kg.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Większe koła i brak stacji. Jest przetarg na Bike_S IV generacji.

I właśnie te większe koła zwróciły uwagę jednego potencjalnych oferentów. W przetargowym pytaniu do NiOL wniósł on prośbę o modyfikację zapisu w warunkach zamówienia, aby zarówno obręcze kół jak i opony mogły być w rozmiarach 26-28 cali. Argumentuje to m.in. względami bezpieczeństwa oraz tym, że w innych systemach rowerów publicznych w Polsce stosuje się koła 26-calowe.

"Rowery o kołach 28'' mogą dyskryminować osoby niższe, drobniejsze dla których rowery tego typu będą za duże. M.in. z tego powodu w systemach rowerów publicznych stosowane są w przeważającej części rowery najbardziej uniwersalne 26'' jako dopasowane wielkością ramy i kół do jak największej ilości użytkowników i zapewniające im komfortową jazdę" - czytamy w pytaniu.

ZOBACZ TEŻ:

Ponadto pytający zwraca uwagę, że większe koła mogą powodować szybszą, czyli mniej bezpieczną jazdę, oraz z racji rozmiaru takie rowery mogą powodować kłopoty przy transporcie ich między stacjami. Zaznacza też, że produkcja takich niestandardowych pojazdów może potrwać dłużej niż przewiduje miasto. W odpowiedzi NiOL stwierdza, że nie zamierza zmieniać przedmiotu zamówienia.

Co ciekawe, kwestia wielkości kół pojawia się także w odwołaniu, jakie do Krajowej Izby Odwoławczej wystosowała firma Next Bike Polska S.A., dotychczasowy dostawca systemu i pojazdów Bike_S Umowa z firmą wygasła z końcem listopada 2020, czyli końcem poprzedniego sezonu. Teraz miasto szuka firmy, która zmodernizuje wypożyczalnię.

Next Bike twierdzi, że miasto rozpisało przetarg w sposób "niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców". Poza wspomnianą wielkością kół zasady te miały zostać naruszone poprzez zapisy dotyczące:

  • wymagania, aby wykonawca był autorem oprogramowania i jego właścicielem posiadającym prawa autorskie oraz aby musiał posiadać prawo oraz możliwość do aktualizacji, modyfikacji oraz swobodnego rozwoju oprogramowania,
  • baterii i wagi tabletów (określone w przetargu miałyby faworyzować firmy, które mają dostęp do urządzeń firmy Durabook w wersji wycofanej z produkcji 1,5 roku temu)
  • terminu realizacji etapu I i w konsekwencji etapów II i III. Zdaniem firmy, łącznie przeprojektowanie roweru (na 28 cali) z testami, certyfikacją i przygotowaniem do produkcji potrwa przynajmniej 6 miesięcy, a czas określony w przetargu na dostawę pierwszych 400 sztuk to 60 dni od podpisania umowy.

ZOBACZ TEŻ:

Dlaczego Szczecin może chcieć uniknąć ponownego wejścia we współpracę z Next Bike, która ostatnio przechodzi restrukturyzację?

Mogą mieć na to wpływ kłopoty tej firmy z samorządami innych miastach: w Warszawie, czy w Trójmieście. W Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot w marcu 2019 roku NB Tricity, spółka zależna od Next Bike uruchomiła nowy system, jednak po kilku miesiącach przestał działać. OMGGS próbuje wyłonić nowego operatora, ale procedura się przeciąga.

Pod koniec marca br. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie firmy Nextbike Polska w trójmiejskim przetargu. Oznacza to unieważnienie zaproszenia do składania ofert w toczącym się postępowaniu i zmianę kryteriów wyboru wykonawców, a w konsekwencji kolejne opóźnienia startu systemu. Jeśli KIO uzna racje firmy w szczecińskim przetargu, scenariusz z Trójmiasta może się powtórzyć.

Zdajesz na Kartę Rowerową? Sprawdź, czy znasz te zasady poruszania się rowerem!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto