Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy będą nowe Bike_S? Jedynie 35 rowerów miejskich nadaje się do użytku

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Kiedy zostanie ogłoszony przetarg na modernizację systemu roweru miejskiego w Szczecinie? Zapowiadana na grudzień procedura się przedłuża. Spółka zarządzająca wypożyczalnią czeka na transfer środków z kasy miasta.

Na sesji Rady Miasta Szczecin w listopadzie 2020 radni przegłosowali budżet gminy na rok 2021. W dokumnecie zapisano środki na dokapitalizowanie spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne kwotą 4 mln zł celem zakupu nowego systemu roweru miejskiego.

- Trwa procedura transferu środków z miasta do spółki. Jest to dość złożony proces i jeszcze się nie zakończył, a to jest warunek rozpoczęcia postępowania przetargowego. Niezwłocznie po zakończeniu dokapitalizowania, przetarg będzie ogłoszony - informuje Wojciech Jachim, rzecznik NiOL.

ZOBACZ TEŻ:

Tym samym można się spodziewać, że w tym roku wypożyczalnia jednośladów nie rozpocznie nowego sezonu jak co roku (1 marca), bo nawet jeśli przetarg ruszy jeszcze w styczniu to kolejne tygodnie zajmie oczekiwanie na oferty, wyłonienie operatora, ewentualne odwołania (z takimi mieliśmy do czynienia w momencie rozbudowy systemu w 2016 roku, kiedy upełniano powstałą w 2014 roku sieć o stacje na prawobrzeżu). Może jednak warto poczekać. Po pierwsze, w Szczecinie mają się pojawić zupełnie nowe pojazdy tzw. rowery IV generacji. Po drugie, nowy system ma być całoroczny.

Jak zostanie zorganizowany?

- Rowery miejskie IV generacji są autonomiczne - każdy jest wyposażony we własny terminal i GPS, co oznacza że mogą być wypożyczane i zdawane nie tylko na stacjach, ale także w miejscach wybranych przez użytkowników. Tym niemniej planujemy postawienie stacji (stojaków), ułatwiających gromadzenie i wyszukiwanie rowerów. Stojaki te staną w tym samych miejscach, w których stoją stacje BikeS III generacji. Być może z niewielkimi korektami - wyjaśnia Wojciech Jachim

Szczecin zakłada zakup około 800 rowerów, czyli mniej więcej takiej liczby, jaką mieliśmy w 2016 roku. Z czasem część jednośladów np. ginęła, lub ulegała dewastacji. Ostatni sezon NiOL kończył z 539 pojazdami. O tym, że były już mocno wyeksploatowane niech świadczy fakt, że do dalszego ewentualnego użytku w tej chwili nadaje się tylko 35 rowerów! Z kolei po dokonaniu napraw do dalszej jazdy gotowych będzie 426 bicyklów. Lecz, jak już informowaliśmy, miasto nie planuje ich wykorzystać w nowym systemie. Jakie będzie drugie życie pojazdów?

ZOBACZ TEŻ:

Jednym z pomysłów jest rozdanie pojazdów różnym instytucjom, na przykład marinie na Wyspie Grodzkiej, aby były one do dyspozycji jej gości. - Na pewno jakiś egzemplarz trafi do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Jesteśmy w kontakcie z jednym z podszczecińskich dużych domów dziecka, być może tam również trafią obecne rowery. Myślimy także o sprzedaży części jednośladów - mówi Wojciech Jachim. Jeden egzemplarz, który nie był używany, trafi na aukcję WOŚP.

A co, jeśli ktoś znajdzie zagubiony Bike_S, np w rzece, krzakach, albo zakamuflowany, jak ten pod Żabką w Podjuchach? - Prosimy o kontakt w takich sprawach na nr: 607 900 601 lewobrzeże, 693 437 064 prawobrzeże. Najlepiej sms - informuje operator Bike_S.

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Przewodnik rowerowy. Wzdłuż wybrzeża na dwóch kółkach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto